فنی آموزشی

ماشین دنده ای بخرم یا اتومات؟

ماشین دنده ای بخرم یا اتومات؟ تا چند سال گذشته اغلب خودروهای موجود در بازار ایران گیربکس دستی داشتند. وجود گیربکس اتوماتیک برای هر خودرو یک آپشن ویژه و یا حتی در مواردی سفارشی بود. امروزه استفاده از جعبه‌دنده‌های اتومات در اغلب خودروها رایج است. خودروهای دنده اتومات و ماشین های مجهز به گیربکس دستی هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که هر جنبه از آن می‌تواند برای بعضی مشتریان اهمیت بالاتری داشته باشد. جعبه‌دنده‌های دستی زحمت رانندگی را برای راننده زیاد می‌کنند و لازم است حین رانندگی چندین بار راننده اقدام به تعویض دنده کند. این فرایند زمانی که خودرو در ترافیک است بیشتر تکرار می‌شود

در دنیای امروز وجود گیربکس اتوماتیک برای صرفه‌جویی در وقت و راحتی راننده نیز اهمیت بالایی دارد اما رانندگی با خودرو دنده دستی هم هیجان بالاتر و همچنین هزینه کمتری دارد. در این مقاله تفاوت‌های جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک را بررسی کرده ایم تا بدانیم ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

قیمت خودرو

گیربکس‌های اتومات قطعات بیشتر و سیستم پیچیده‌تری دارند در نتیجه استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک در خودروها باعث بالارفتن قیمت آنها می‌شود. قیمت گیربکس‌های اتومات بسته به نوع خودروها می‌تواند متفاوت باشد و باتوجه‌به کارکرد خودرو و نوع فعالیت آن می‌تواند گران‌تر یا ارزان‌تر باشد. اما به صورت کلی برای کسانی که بودجه ی محدودتری دارند انتخاب خودروی دنده ای مناسب تر است.

مصرف سوخت

در گذشته گیربکس اتوماتیک تأثیر منفی روی مصرف سوخت داشت و این مسئله سبب کاهش ارزش آنها نسبت به خودروهایی با جعبه‌دنده دستی می‌شد اما با گذشت زمان و ارائه نرم افزارهای هوشمندتر در سیستم های مدرن در حال حاضر گیربکس های اتوماتیک به ندرت اثری منفی روی مصرف سوخت دارند. البته باید اشاره کنیم که ادعای سازندگان خودرو در مورد مصرف سوخت همیشه درست نیست. یعنی ممکن است مصرف سوخت خودروی اتومات شما بیش از میزانی باشد که در بروشور آن درج شده است.

پرفورمنس

به صورت کلی گیربکس های اتوماتیک برای کسانی طراحی شده بود که به رانندگی علاقه چندانی نداشتند. برای لذت رانندگی واقعی، باید یک نمونه ی دستی را انتخاب می کردید. اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. تعویض های فوق سریعی که برخی گیربکس های اتوماتیک دارند خیلی سریع تر از نمونه های دستی هستند. فاصله ی بین تعویض دنده ها در حین شتاب گیری سریع تنها در حد چند دهم و صدم ثانیه است. با این حال در رانندگی روزمره تفاوت هایی وجود دارد.

برای راندن در یک جاده ی پرپیچ وخم، گیربکس دستی نسبت به نمونه ی اتوماتیک زحمت زیادی دارد. راننده باید به صورت تقریباً هم زمان ترمز کند، کلاچ را فشار دهد و دنده را تعویض کند و البته با پدال گاز نیز بازی کند. در گیربکس اتوماتیک برخی از این فرایندها تنها با فشار یک پدال صورت می گیرد. از آنجایی که این وضعیت مهارت بیشتری را طلب می کند در نتیجه این همان دلیلی است که چرا برخی رانندگان حرفه ای رانندگی با گیربکس دستی را ترجیح می دهند. آن ها می کویند حس بهتری وجود خواهد داشت وقتی خودتان همه چیز را به خوبی کنترل می کنید و انجام می دهید.

در نهایت

با توجه به مواردی که در مقایسه دنده اتوماتیک و دستی به آن اشاره شد، اگر بخواهیم پاسخ دقیقی سوال ماشین دنده ای بخرم یا اتومات بدهیم، باید بگوییم که ماشین دنده اتومات نسبت به دنده دستی اولویت بالاتری در خرید دارد. راحتی کار با گیربکس اتوماتیک، مهمترین مزیت ماشین دنده اتومات محسوب می‌شود.

در این میان بحث اقتصاد و توان مالی چه در زمینه تامین مبلغ مورد نظر برای خرید ماشین دنده اتومات و چه از نظر هزینه‌های تعمیر و نگهداری، بسیار اهمیت دارد. با توجه به استهلاک و هزینه‌های نگهداری بالاتر گیربکس اتوماتیک، توصیه می‌کنیم اگر از توان مالی کافی برای نگهداری از این نوع جعبه دنده‌ها برخوردار نیستید، حتما به سمت مدل‌های دنده ای بروید.

جعبه دنده‌های دستی مصرف سوخت پایین‌تری دارند و هیجان رانندگی با آنها نیز کمی بالاتر است.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *