اخبار خودرویی, فنی آموزشی

رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک

هنگام راندن خودروی با دنده اتوماتیک، از شش عمل جدا بپرهیزید!

مراقبت و استفاده صحیح از هر خودرو می تواند طول عمر آن را تا حد زیادی افزایش دهد. بنا به قدمت بیشتر خودروهای گیربکس دنده‌ای، افراد در استفاده صحیح از آن اطلاع بیشتری دارند. اما عمر خودروهای اتوماتیک تازه به 80 سال می رسد. اولین گیربکس اتوماتیک بر روی خودروهای کمپانی اولدزموبیل Oldsmobile و کادیلاکCadillac رونمایی شد.

دنده اتوماتیک-فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

مسلما رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک سهولت بیشتری دارند اما به همان نسبت نیز نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. زیرا هزینه تعمیرات آنها در مقایسه با گیربکس های دنده ای بسیار بیشتر هستند.

پیشتر درباره چگونگی افزایش طول عمر مفید خودرو به طور کلی اشاره کرده‌ایم. در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که از نظر سهولت رعایت بسیار جزیی هستند اما تاثیر بسزایی در طول عمر و عمر مفید گیربکس اتوماتیک خودرو دارند:

1- در حین حرکت هرگز دنده را تعویض نکنید

دنده اتوماتیک-فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

عمل مکانیکی تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک توسط تعدادی کلاچ و نوار درون گیربکس انجام می شود. این نوارها به کمک موادی که به آنها آغشته اند، با ایجاد اصطکاک تعویض دنده را میسر می کنند. از این رو، توقف کامل خودرو پیش از تعویض دنده به عمر مفید این نوارها کمک می کند. توجه نمایید که این مساله حین پارک کردن یا زمانی که نیاز به جابجایی دنده از حالت D به R وجود دارد، بسیار اتفاق می افتد.

2.در سراشیبی ها، خودرو را به حالت خلاص (Neutral) رها نکنید

برخی گمان می کنند که با این کار مصرف سوخت خودرو کم می شود؛ در حالی که اصلا این گونه نیست و این کار صرفا به شیر برقی های گیربکس آسیب می زند. خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای سیستم هوشمندی هستند که بصورت خودکار مصرف سوخت را در سراشیبی ها کمتر می کند. پس نگران این مطلب نباشید!

3-هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر خودرو، ضمن فشار بر پدال گاز، دنده را تغییر ندهید

دنده اتوماتیک-فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بطور پیشفرض خودروها برای حرکت امن و آرام سرنشینان تجهیز شده اند. بنابراین نباید با خودروهای شهری همانند خودروهای رالی اسپرت برخورد کرد. برخی رانندگان علاقه دارند خودرو را در حالت خلاص (N) قرار داده و ضمن فشار بر پدال گاز و بالابردن دور موتور، دنده را تغییر دهند (D). این موضوع بدترین آسیب را به گیربکس خودرو وارد می کند و هزینه تعمیر آن بسیار جدی است!

 

4-هرگز پیش از توقف کامل خودرو، حالت پارک (P) را درگیر نکنید

دنده اتوماتیک-فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

5-برای توقف های کوتاه مدت (زیر دو دقیقه) دنده را خلاص (N) نکنید

زمانی که گیربکس در حالت D باشد و شما خودرو را متوقف کنید، به دلیل دور موتور پایین، جریان روغن هیدرولیک تنها درون توربین اتفاق می افتد. اگر برای توقف های کوتاه دنده را خلاص کنید، تمامی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیرهای برقی درگیر خواهند  شد. این امر استهلاک اجزا را بسیار زیاد می کند.

6-به سرویس های دوره ای خودروتان بی توجهی نکنید

دنده اتوماتیک-فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

عملکرد گیربکس های  خودرو  های با دنده اتوماتیک بسیار متکی به روغن هستند. این اجزا حین استفاده از خودرو بسیار داغ شده و در صورت کمبود یا نبود روغن خیلی زود آسیب می بینند. توصیه می شود پس از هر 5000 کیلومتر سطح روغن اندازه گیری شود و در حالت استاندارد پس از 50 هزار کیلومتر باید روغن حتما تعویض شود. اگر درباره نحوه کنترل میزان روغن گیربکس اطلاع ندارید یا مطمئن نیستید به این مطلب سر بزنید.

 

منابع: کاردات آی آر ،ویکیپدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *