اخبار تویوتا, اخبار خودرویی

در رابطه با قدمت تویوتا چه می دانید ؟ (قسمت اول)

حقایق جالب و باورنکردنی درباره داستان تویوتا تا به امروز

 

شاید امروز که همه نام تویوتا را بخوبی می شناسند، برایتان قابل باور نباشد که عمر این شرکت به یک قرن هم نمیرسد و شروع فعالیت آن از صنعت نساجی بوده است.

در سال 1924، ساکیشی تویودا (Sakichi Toyoda) اولین دستگاه ریسندگی اتوماتیک را ابداع کرد و حق امتیاز آن را در سال 1929 به یک برند انگلیسی فروخت.

در سال 1933، کیشیرو تویودا (Kichiro Toyoda)، فرزند ساکیچی، تولید خودرو را به عنوان شاخه ای متمایز از تولید دستگاه های نساجی پدر آغاز کرد و در سال 1935 اولین خودروهای خود که سواری سدان AA و کامیون G1 بودند را تولید کرد و در سال 1937 شرکت خودروسازی تویودا را مستقلا تاسیس و اولین خودروهایش را به فروش رساند.

شاخه نساجی برند تویوتا، همچنان نیز فعال است.

تاریخچه تویوتا

تویوتا سدان AA ساخت سال 1935

 

چرا تویودا، به تویوتا تغییرنام داد؟

تویوتا در رسم الخط ژاپنی با 8 ضربِ قلم (トヨタ) نوشته می شود و 8 در فرهنگ ژاپنی، عدد خوش یمن است!

تاریخچه تویوتا

 

ورشکستگی تویوتا

در دوران جنگ جهانی دوم، تویوتا اختصاصا برای ارتش امپراتوری ژاپن، کامیون میساخت و به دلیل کمبودهای شدید دوران جنگ آنها را به ساده ترین شکل ممکن طراحی و تولید می کرد. مثلا کامیون ها تنها یک چراغ در جلوی خود داشتند. کارخانه تویوتا طبق برنامه قرار بود بمباران شود اما پیش از اجرایی شدن این طرح، جنگ به پایان رسید.

بعد از اتمام جنگ، ژاپن در بحران اقتصادی بسیار شدیدی بود. تویوتا تولید خودروهای شهری خود را از سال 1947 آغاز کرد اما در پایان 1949 در لبه ورشکستگی قرار گرفت و مدیرعامل آن سعی کرد با گرفتن وام از بانک و تعدیل نیروهایش، همچنان برقرار بماند. تا نیمه های سال 1950، تنها 300 کامیون تولید کرده بود تا آنکه در ماه های نخست جنگ کره، ارتش آمریکا 5000 خودرو به تویوتا سفارش داد و این شرکت از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

 

خودروهای مسابقه ای تویوتا

تویوتا اولین شرکت ژاپنی بود که وارد مسابقات رالی شد. از مسابقه ای که در سال 1957 در استرالیا برگزار شد. و با گذشت حدود 60 سال هنوز هم در این عرصه فعال است. به گفته بنیانگذار این شرکت، ساخت خودروهای مسابقه ای لازمه ی روند تکاملی شرکت های خودروسازی است.

 

رابطه تویوتا و لکسوس

برخلاف سایر شرکت های خودروسازی، تویوتا با برندهای محدودی تولیداتش را عرضه می کند. تنها دو برند هستند که کاملا در اختیار این شرکت فعالیت میکنند: برند لوکس لکسوس (Lexus) و برند سیون (scion)؛ البته که در برندهای خودروهای شهری چون دایهاتسو (Daihatsu) و سوبارو (Subaru) هم سهامدار است و سهامدار هینو (Hino)، یک شرکت مطرح تولیدکننده کامیون و اتوبوس نیز هست.

در سال 1983، ایجی تویودا (Eiji Toyoda) مدیرعامل وقت تویوتا، در جلسه ای با عوامل این شرکت، چالشی را مطرح کرد تا بتوانند “بهترین خودروی جهان” را تولید کنند. این پروژه که با نام F1 شروع شد، در نهایت در 1989 با تلاش 60 طراح، 24 تیم مهندسی، 1400 مهندس، 2300 تکنسین، 220 کارمند پشتیبان پس از ساخت حدود 450 پروتوتایپ و هزینه بالغ بر 1 میلیارد دلار، به سرانجام رسید و با نام مدل Lexus LS400 بهره برداری شد. این خودرو در نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکا در ژانویه سال 1989 رونمایی شد و از سپتامبر همان سال از طریق 81 نمایندگی در آمریکا، فروش خود را آغاز کرد.

تاریخچه تویوتا

اولین خودروی لکسوس Lexus LS400

ادامه دارد…

 

برگرفته از وبسایت های ویکی پدیا و او اس وی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *