اخبار خودرویی

علت لرزش خودرو چه می تواند باشد؟

وقتی خودروی در حال حرکت دچار لرزش می شود چه نکاتی را باید بررسی کنیم؟

بسیاری از اوقات لرزش هائی در حین حرکت در خودرو اتفاق می افتد که ناشی از بالانس نبودن ، تابیدگی و یا لقی در اکسل و یا چرخ ها است.

 

این مشکل افت توان خودور و صداهایی را ناشی می شود که باید سریعاً بررسی شود.

اگر ارتعاش در ناحیه قربیلک فرمان در یک بازه سرعتی خاص اتفاق بی افتد، نشان از بالانس نبودن چرخ ها دارد. نسبت به بازه سرعت می توان متوجه شد که این بالانس نبودن در چرخ های جلو، چرخ های عقب و یا هرچهار چرخ است.

اگر مجموعه دیسک ، ترمز و پلوس ضربه نخورده باشند چرخ ها همواره بالانس بوده و هنگام باز و بسته شدن نیز از بالانس خارج نمی شوند.


قبل از بالانس حتما چک کنید که رینگ و تایر دچار تابیدگی نشده باشند، زیرا در این صورت با انجام دادن بالانس باز ارتعاشات متوقف نخواهد شد.

تایر معمولا بر اثر تنظیم نبودن باد و یا بی حرکت بودن خودرو به مدت طولانی تابیده می شود. گاهی وارد شدن ضربه شدید و بریده شدن سیم کلاف نیز علت تابیدگی است.

رینگ نیز به دلیلضربه عموما تاب می خورد.

اگر رینگ و تایر تابیدگی داشته باشند اتاق خودرو در سرعت پایین حرکت های عرضی مانند رقصیدن خواهد داشت. این نوع حرکت ها با چشم قابل مشاهده هستند.

 

اگر با وجود بالانس بودن رینگ و تایر فرمان خودرو و اتاق همچنان ارتعاش داشتند باید به سراغ چک کردن جلو بندی و شاسی خودرو برویم.

اگر خودرو شما دیفرانسل عقب است این لرزش امکان دارد مربوط به تابیدگی گاردن نیز باشد.

امکان دارد خودرو در حین ترمز گیری ارتعاش داشته باشد این نشانه خرابی لنت، خراشیدگی و یا تابیدگی دیسک و کاسه است.

گاهی اتفاق می افتند که اتاق خودرو در سرعت های پایین، مثلا 20 کیلومتر بر ساعت در راستای عرضی حرکت می کند. این حرکت ناشی از تابیدگی چرخ ها است.

در صورتی که ارتعاش در هنگام فشردن پدال گاز اتفاق بی افتد و دسته دنده نیز همراه آن بلرزد باید پلوس خودرو بررسی شود.

 

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی خودرو 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *