اخبار خودرویی, فنی آموزشی

نکاتی که حین رانندگی در شرایط بارانی باید بدانیم (قسمت دوم)

در هوای بارانی به چه چیز در رانندگی توجه کنیم

 

در مطلب پیشین، به تجهیزاتی که باید پیش از مواجهه با هوای بارانی از سلامت آنها اطمینان حاصل کنیم پرداخته شد. در اینجا به شرایط و آمادگی های شخص راننده خواهیم پرداخت.

اولین نکته: آمادگی کامل راننده با شرایط

همانطور که هر راننده ای تجربه کرده، آمادگی برای مواجهه با شرایط پیرامونی خودرو مهم ترین نکته در کنترل مناسب خودروست. بنابراین برای رانندگی در شرایط بارانی حتما سرحال و با حوصله باشید. اگر خسته اید یا احساس امنیت و آمادگی کافی ندارید، سعی کنید از رانندگی در چنین شرایطی اجتناب کنید. اگر باران ناگهان تند شد، در مکانی امن پارک کنید تا از شدت بارش کاسته شود.

آیا از شیوه رانندگی خود مطلعید و میدانید چه شرایطی بر استایل رانندگی شما موثرند؟

حتما از سرعت خود نسبت به هوای غیر بارانی بکاهید. همانطور که در مقاله پیشین ذکر شد، در هوای بارانی، اصطکاک لاستیک ها با جاده کاسته می شود و عملکرد ترمزها نیز صددرصد نیست. بنابراین کنترل خودرو بسیار سخت تر میشود و این موضوع در سرعت های بالا عملا ناممکن است.

بارانی - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

ضمن کاهش سرعت، حتما فاصله مناسبی با خودروهای جلوتر داشته باشید. قطعا این فاصله باید از شرایط خشک جاده بیشتر باشد.

 

از ترمزهای ناگهانی قطعا بپرهیزید.

بارانی - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

اگر با سرعت ایمن و فاصله کافی از خودروهای جلویی برانید، تا حد زیادی می توانید با برداشتن پا از پدال گاز از سرعت خودرو در موقع لزوم بکاهید. با رسیدن به سرعت بسیار کم، با ترمزی آرام می توانید خودرو را نگهدارید. ترمز ناگهانی می تواند منجر به خارج شدن خودرو از محور خویش و بعضا چرخش خودرو می شود و عملا خودرو از کنترل راننده خارج است!

 

حتما از برف‌پاک‌کن استفاده کنید.

بارانی - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

با اینکه این نکته مسلم به نظر می رسد، اما گاهی در بارش های آرام، رانندگان این مطلب را فراموش کرده و یا تا دیدشان به طور کامل محدود نشود، از برف پاک کن استفاده نمی کنند. اما باید در نظر داشت که حتی کمترین قطرات آب بر روی شیشه می تواند منجر به خطای دید شود.

 

 

 

از کروز کنترل استفاده نکنید

بارانی - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

کروز کنترل ها برای رانندگی در شرایط عادی جاده ای طراحی شده‌اند. اگر به هر دلیل خودرو لیز بخورد، یا به چاله آب برسد، کنترل خودرو و یا خارج شدن از سیستم کروز کنترل بسیار سخت خواهد شد.\

 

از چاله ها دوری کنید.

بارانی - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

15 سانتیمتر آب می تواند خودرو را از کنترل راننده خارج کند.

در محل هایی که آب جمع شده، کنترل خودرو بسیار سخت تر می شود و ممکن است حتی خودرو دچار چرخش ناگهانی شود. (hydroplaning) در چنین شرایطی، خونسردی خود را حفظ کنید، پای خود را از پدال گاز برداشته و قطعا از ترمز کردن بپرهیزید. گرچه در آن لحظات این تصمیم سخت است، اما فرمان را به همان سمتی که خودرو می چرخد بگردانید. این موضوع باعث هماهنگی خودرو با روندی که حرکت می کند شده و با کاسته شدن از سرعت چرخش، راحت تر می توان خودرو را به حال عادی خود برگرداند.

 

ادامه دارد…

 

منبع : درایوینگ تست کار دات آی آر 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *