اخبار خودرویی, فنی آموزشی

چطور می توان از خرابی تسمه دینام مطلع شد؟

خرابی تسمه دینام

تسمه دینام، قطعه بسیار مهم و کارآمدی در خودروست که خرابی یا پارگی آن می تواند به خودرو خسارات زیادی وارد کند.

به نقل از پیشینیان ما: “پیشگیری بهتر از درمان است!” دانستن درباره اینکه چگونه از خودرو نگهداری و مراقبت کنیم، می تواند در بسیاری از هزینه های اضافی صرفه جویی شود. در مقاله ای پیشتر مفصلا به این موضوع پرداخته‌ایم. اما اینجا مشخصا درباره تسمه دینام اطلاعاتی مطرح می شود:

از نام های دیگر این تسمه، تسمه هیدرولیک، تسمه پروانه یا تسمه کولر نیز هست که دینام، سیستم هیدرولیک فرمان و تهویه مطبوع به عملکرد آن مستقیما وابسته اند. حتی در برخی خودروها توان لازم برای واترپمپ خنک کننده پیشرانه از تسمه دینام تامین می شود. این عضو مهم در خودرو با بکار افتادن پیشرانه فعال می شود و با چرخش آن توسط میل لنگ، نیرو را به اعضای دیگر منتقل می کند. در صورت خرابی تسمه دینام، عملکرد موتور نیز دچار اختلال می شود.

عمر تسمه دینام چقدر است؟

بطور کلی این قطعه پس از حدود 80 هزار کیلومتر یا تقریبا 5 سال باید تعویض گردد. اما زمان دقیق آن را بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو استعلام کنید. چون این تسمه بسیار کاربردی است و تحت فشار و حرارت زیاد عمل می کند، مستهلک شده و عملکرد خودرو را مختل می کند. از نشانه های زیر می توانید متوجه شوید که زمان تعویض تسمه دینام فرا رسیده است:

 

1- شنیدن صدای جیرجیر از کاپوت

این صدا معمولا به علت سایش تسمه روی پولی تولید می شود. در این صورت حتما به مکانیک مراجعه کنید و با مشورت با او آن را رفع کنید.

تسمه دینام- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

 

2-اختلال در عملکرد هیدرولیک فرمان و کولر خودرو

همانطور که اشاره شد، تسمه دینام مستقیما عملکرد کولر و سیستم هیدرولیک را تامین می کند. اگر تسمه دینام بموقع تعویض نشود، حرکت فرمان بسختی انجام می شود و از نظر تامین امنیت سرنشینان بسیار خطرناک خواهد بود.

تسمه دینام- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

 

3-داغ شدن موتور

ذکر کردیم که نیروی واترپمپ خنک کننده از حرکت تسمه دینام تامین می گردد. از این رو موجب افزایش غیرعادی دمای موتور خواهد شد. راندن خودرو در چنین حالتی می تواند هزینه زیادی برای رفع عواقب آن رقم بزند.

تسمه دینام- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

 

4- روشن شدن چراغ هشدار باتری

از آنجا که مسوولیت شارژ باتری نیز با این تسمه است، اگر در حالت روشن بودن خودرو، چراغ باتری روشن باشد، می تواند از عملکرد نامناسب این قطعه باشد.

تسمه دینام- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

 

5-ترک خوردگی یا پاره شدن تسمه

این مطمئن‌ترین راه کنترل و اطمینان از سلامت تسمه دینام است. در صورت هرگونه اختلال، ریش‌ریش شدن یا پارگی بهتر است در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک برده و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

تسمه دینام- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

تفاوت تسمه خراب و سالم

 

 

منابع: زومیت، کاریو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *