فنی آموزشی

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت

کشیده شدن فرمان به یک سمت یکی از مشکلاتی است که در هنگام رانندگی ممکن است برای راننده پیش بیاید. این اتفاق می تواند باعث خرابی لاستیک و یا حتی منجر به ترکیدن آن شود. این پدیده به علت های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. با آگاهی از این علل می توانید سریعا نسبت به تشخیص علت و رفع عیب آن اقدام کنید. در این مقاله به علت کشیدن فرمان خودرو در حالت‌های مختلف می‌پردازیم.

ابندا علت های کشیده شدن فرمان به یک سمت را در هنگام حرکت بررسی می کنیم.

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت

 

تنظیم نبودن باد چرخ ها

یکی از مشکلات ابتدایی که باعث کشیدگی فرمان میشود هنگامی است که باد لاستیک ها تنظیم نباشد. زیرا اگر میزان باد هر چهار لاستیک باهم یکسان نباشد و باد یکی از آن ها کم یا زیاد باشد، در این حالت سرعت آن لاستیک با بقیه یکسان نخواهد بود که در نتیجه باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت و انحراف خودرو می شود. برای حل این مشکل تنها کافی است باد لاستیک ها تنظیم شود.

اشتباه بودن جهت چرخش لاستیک ها

یکی از دلایلی که سبب کشیدگی فرمان میشود هنگامی است که در زمان تعویض لاستیک به جهت چرخش تایرها توجه نکرده باشید. در این صورت لازم است به جهت چرخش لاستیک ها نگاه کنید. فلش روی لاستیک ها نباید رو به عقب باشد در این صورت لازم است لاستیک را از چرخ خارج کرده و دوباره به صورت صحیح جا بیندازید.

معیوب بودن لاستیک ها

لاستیک ها نباید سائیدگی، صاف و پله ای شدن داشته باشند. لاستیک های خودرو اگر چنین مشکللاتی داشته باشند باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت می شود. لازم است آن ها را با لاستیک های سالم تعویض کنند.

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ به این معنی است که لاستیک به سمت راست یا چپ منحرف شود و نتواند در یک خط مستقیم حرکت کند در نتیجه به یک سمت منحرف می شود. برای حل این مشکل باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار چرخ های خوردو را بالانس کند.

تنظیم نبودن فرمان

فرمان خودرو باید تنظیم باشد. برای حل مشکل تنظیم نبودن فرمان تنها کافی است به یک مرکز معتبر تنظیم فرمان مراجعه کنید.

ایراد و خرابی در جلوبندی

هنگامی که خودرو در چاله و دست انداز می افتد یا تصادف میکند ممکن است جلوبندی اش آسیب ببیند. وجود ایراد در جلوبندی می تواند یکی از علت های کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام رانندگی باشد. به این منظور لازم است خودروی خود را به یک مرکز جلوبندی ساز ببرید تا این مشکل برطرف شود.

 

 

و حالا علل کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام ترمزگیری را بررسی میکنیم.

تمام شدن لنت ها

اگر یک لنت زودتر از باقی لنت هت تمام شود مشکلاتی به وجود می آید. هنگام ترمز گرفتن لنتی که تمام شده دیرتر درگیر می شود و خودرو به سمت لنت های سالم کشیده می شود و منجر به کشیده شدن خودرو به یک سمت می شود.

چرب شدن دیسک

اگر روغن از سیلندر ترمز نشت پیدا کند، دیسک ها چرب می شوند. همین پدیده باعث لیز خوردن لنت روی دیسک چرب شده در حین ترمز گرفتن می شود.

تاب و خش داشتن دیسک

دیسک های ترمز نباید تاب و خش و یا شکستگی داشته باشند. زیرا این وضعیت سبب تقسیم نشدن نیروی ترمز به یک اندازه در چرخ های خودرو است. همچنین تاب داشتن دیسک های ترمز باعث لرزش فرمان خودرو به هنگام ترمزگیری می شود.

سخن پایانی

در این مقاله علت های مختلف کشیده شدن خودرو به یک سمت را بررسی کردیم. رایج‌ترین دلیل آن، به دلیل نامیزان بودن زاویه چرخ‌ها و یا به‌اصطلاح میزان نبودن فرمان ناشی می‌شود. با مراجعه به تعمیرگاه و صرف هزینه بسیار پایین، می توانید نسبت به میزان کردن فرمان و چرخ‌ها اقدام کنید. همچنین بهتر است از میزان بودن باد تایرها و بالانس وزنی چرخ‌ها نیز مطمئن شوید. در کنارش توصیه می کنیم در بازه‌های زمانی یک یا دو ساله به تعمیرکار حرفه ای مراجعه کرده و متعلقات سیستم جلوبندی و تعلیق ماشین را چک کنید. بدین ترتیب بروز مشکلاتی مثل کشیدن فرمان خودرو به یک سمت به حداقل خواهد رسید.

برای اطلاع از محصولات پاینده مرتبط با مقاله ی بالا اینجا کلیک کنید:

جلوبندی پاینده

سیستم فرمان پاینده

ترمز پاینده

انتقال قدرت پاینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *