اخبار خودرویی, فنی آموزشی

نقش واشر منیفولد هوا و علائم خرابی آن

واشر منیفولد

واشر منیفولد هوا یکی از قطعات موثر در کارکرد پیشرانه خودروست. منیفولد در واقع در دوبخش ورودی و خروجی هوا در خودرو عمل می کند. زمانی که بنزین به درون محفظه احتراق وارد شده و در آنجا با هوا ترکیب می شود، فرآیند حرکت خودرو آغاز می گردد. نقش منیفولد در این قسمت می باشد. منیفولد ورودی، هوا و سوخت را وارد محفظه احتراق می کند. منیفولد خروجی، گازهای حاصل از احتراق را از موتور خارج می کند. واشر منیفولد، در حقیقت محل اتصال منیفولد و سرسیلندر را بسته و مانع نشتی هوا می شود. در برخی پیشرانه ها، آسیب در واشر منیفولد می تواند منجر به انسداد محل عبور مایع خنک کننده موتور شود.

 

باید در نظر داشت که به هرحال با افزایش کارکرد خودرو و بالا رفتن سن آن، طبیعتا این واشر پوسیده می شود. بسیار مهم است که علائم این اختلال را بشناسیم تا پیش از آنکه آسیب جدی به پیشرانه وارد کند در جهت تعویض و رفع مشکل اقدام نماییم. در صورت خرابی واشر منیفولد، خودرو علائم ذیل را از خود بروز می دهد:

افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت پیشرانهواشر منیفولد- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

همانطور که از کارکردی که توضیح داده شد بر می آید، در صورتی که هر گونه اختلال یا اصطحلاکی برای واشر منیفولد هوا پیش بیاید، عملکرد پیشرانه دچار مشکل می شود. اگر عملکرد واشر صحیح نباشد، نشتی هوا صورت می گیرد که در نتیجه آن درصد اختلاط سوخت و هوا تغییر می کند. این موضوع تاثیر مستقیم بر مصرف سوخت خودرو و کاهش قدرت پیشرانه دارد تا جایی که ممکن است حتی منجر به خاموش شدن خودرو شود.

نشت آب رادیاتور (مایع خنک کننده)

واشر منیفولد- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

همانطور که ذکر شد در برخی از خودروها، این واشر نقش آب بندی محفظه مایع خنک کننده (آب رادیاتور) را نیز داراست. اگر در زیر خودرو در محلی که پارک شده، علائمی از نشتی آب رادیاتور مشاهده کردید و یا از محفظه پیشرانه بخار خارج می شود باید فورا به مکانیک مراجعه کنید. نشتی آب رادیاتور می تواند خسارات بسیار پرهزینه ای برای خودرو رقم بزند.

داغ شدن موتور

متعاقب کاهش سطح مایع خنک کننده موتور، دمای پیشرانه زیاد می شود. این علامت نیز می تواند بر اثر پوسیدگی واشر منیفولد بروز کند.

سایر علائم

نمیتوان بطور قطع اعلام کرد که این علائم به دلیل خرابی واشر منیفولد است اما اگر پاسخ خودرو به عملکرد پدال گاز صحیح نباشد، می تواند این امر عامل این اختلال باشد. به عبارت دیگر، اگر – اصطلاحا- خودرو خوب گاز نمی خورد و یا در حالت کار کردن درجا صداهایی چون زوزه، سوت یا مکش ایجاد می کند، می تواند بر اثر خرابی واشر منیفولد باشد.

واشر منیفولد- فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پاینده

Fits 2007-11 Toyota Camry

 

قطعا مطمئن ترین راه برای حفظ سلامت خودرو، مراجعه به موقع و منظم به مکانیک معتمد است اما آگاهی از علائم اختلال در خودرو، می تواند تا حد زیادی از هزینه های هنگفت پس از وقوع حادثه، پیشگیری نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به مقاله “پیشگیری بهتر از درمان است” نیز مراجعه نمایید.

 

منابع:  زومیت,همراه مکانیک،ویرگول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *