فنی آموزشی

نگه‏داری از خودرو در سرما

نگهداری از خودرو در فصل سرما چگونه است؟  این سوال یکی از دغدغه های اصلی هر راننده ای است. در فصل زمستان به دلیل شرایط سرد آب و هوایی، سیستم خودرو باید با شرایط جدید هماهنگ شود تا کمتر دچار مشکل نشود. تفاوتی ندارد که در روزهای سرد زمستان از ماشین به طور مدوام استفاده کنید یا ماشین را برای مدت زیادی بدون حرکت باقی گذاشته باشید. در هر حال، نگهداری از خودرو در زمستان اهمیت زیادی دارد. آنچه در ادامه می‏خوانید اقداماتی هستند که بدون نیاز به داشتن تخصص میتوانید برای مراقبت از خودرویتان انجام دهید. این موارد باعث کاهش خسارات مالی و سلامت سرنشینان میشود.

1/ بررسی روغن موتور

بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را هم تعویض کنید. استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح موتور خودرو  و نگهداری از خودرو در سرما است.

روغن‌های غلیظ‌تر بیشتر مناسب استفاده در فصل تابستان هستند و روغن‌های رقیق‌تر هم به‌ درد فصل‌های سردی مانند زمستان می‌خورند.

2/ بررسی باتری

بررسی وضعیت باتری پیش از فرارسیدن فصل سرما از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان برای نگهداری از خودرو باید مورد توجه قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرار گرفتن ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد و این مساله سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود.

پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری بررسی شود. برای اطلاع از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ساز مراجعه کنید.

همچنین باتری خودرو اصولاً میان سه تا چهار سال عمر مفید دارد و در صورت گذر از این مدت زمان ممکن است با مشکل رو به رو شود.

3/ استفاده از ضد یخ

استفاده از ضد یخ یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی است که دارندگان خودرو برای نگهداری از اتومبیل خود باید با آغاز فصل سرما انجام دهند.

برای بالابردن کارایی ضد یخ، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملاً تعویض شود. نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحاً آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، اما به صورت کلی برای آب و هوای ایران اغلب ترکیب ۲۵ تا ۵۰‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

زنجیر چرخ در زمستان. نگه داری از خودرو در سرما

4/ توجه به فشار و باد و سلامت لاستیک‏‏‏ ها

حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایرهای خودروی در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره‌ای و متناسب با فصل انجام شود.

تایرهای خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهند، در نتیجه در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. تایرهای کم باد خطرناک هستند. به ویژه در هوای سرد یا هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده است، کارآیی ترمزها کاهش می‌یابد و کنترل خودرو را سخت‌تر می‌کند. همچنین اگر تایرهای خودرو کم باد باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

5/ کنترل چراغ‌های داخلی و خارجی

چراغ‌ها یکی از مهمترین بخش‌های خودرو هستند. اگر چراغ‌ها در وضعیت مناسبی نباشند، می‌توانند موجب حوادث ناگوار شوند. چراغ‌ها باید طوری تنظیم شوند که دید مناسبی را در شب تأمین کنند.

در فصل زمستان و خصوصا با وجود مه صبحگاهی در این فصل، دید خودرو‌ها کم می‌شود. شیشه‌ها معمولا بخار می‌زنند و دید به اطراف نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه مراقبت و توجه به چراغ ها یکی از مهم ترین اقدامات است.

توجه به چراغ های خودرو برای نگهداری از آن در زمستان

6/ بازبینی برف پاک کن‌ها

برف پاک کن‌ها به ظاهر قطعاتی ساده هستند، ولی نقش مهمی دارند. برف پاک کن‌ها باید بتوانند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رها شده از خودروهای جلویی را از روی شیشه جلو پاک کنند. بهتر است هر ۶ ماه یک بار برف پاک کن‌ها تعویض شوند. استفاده از محلول‌های شیشه شوی نیز می‌تواند به عملکرد برف پاک کن‌ها کمک کند.

برف پاک کن و نگه داری از خودرو در زمستان

7/ گرم کردن آرام خودرو پیش از حرکت

در بین عموم شایع است که در روزهای سرد پس از استارت زدن، پیشرانه باید چند دقیقه به طور درجا کار کند تا گرم شود. روش مناسب برای گرم کردن پیشرانه این است که پس از استارت باید آرام آرام آغاز به حرکت کرد و پس از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضع پیشرانه می‌توان سرعت را افزایش داد.

به همه این موارد نیم‌نگاهی داشته باشید و یادتان نرود که مراقبت نگهداری از خودرو در زمستان و سرما به طولانی‌شدن عمر وسیله‌تان کمک زیادی می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *