اخبار خودرویی, اخبار هیوندای

چه چیزی تعیین کننده نحوه رانندگی (Driving Style) است ؟

در نحوه رانندگی شما کدام یک تعیین کننده است؟

راننده، خودرو یا نوع سوخت آن؟

 

اخیرا کمپانی خودروسازی هیوندای در همکاری با دکتر مارک هادلی (Mark Hadley)، از دانشگاه وارویک (University of Warwick) انگلستان و متخصص رانندگی، گری لمب (Gary Lamb)، آزمونی را طراحی کرده اند (The Drive Different Test (DDT)  ) که بتوانند رانندگی با خودروهای هیدروژنی، برقی و هیبریدی را بررسی کرده و تخمین بزنند که از سال 2040 به بعد، دنیای بدون تولید دی اکسیدکربن (zero emission) چگونه خواهد بود.

آزمون DDT نحوه رانندگی با خودروهای سوخت جایگزین (Alternatively Fuelled Vehicles AFV ) را با خودروهای سوخت بنزینی و دیزلی (ICE) مقایسه می کند.

این تحقیق نشان داده که حدود 36750 نحوه رانندگی متفاوت وجود دارد و حتی با تغییر نوع خودرو هر شخص، رانندگی او نیز تغییر می کند.

این عدد باورنکردنی با شناسایی شش فاکتور مهم که بر نحوه رانندگی افراد تاثیرگذار است، بدست آمد.

این فاکتورها که توسط متخصص گری لمب مشخص شده بود، درباره رانندگان دو دسته متفاوت خودروهای سوخت جایگزین (AFV) و خودروهای سوخت فسیلی بررسی شد.

نحوه چرخش چشم، حالت چهره راننده، ضربان قلب، راحتی گرفتن فرمان و حرکت پاها به تشخیص حسگرها، برخی از این فاکتورها بودند.

 

این کمپانی همچنین تحقیقی بر روی 2000 راننده در بریتانیا انجام داد تا رفتار آنها را در ارتباط با نحوه رانندگی، خودروهای سوخت جایگزین (AFV) و تصورات غلط آنها از خودروهای برقی بررسی کند و به تصویر واضح تری از آینده اجتماع با خودروهای غیر دودزا بدست آورد.

از نتایج این تحقیق این بود که نشان داد رانندگان بریتانیایی با پنج صفت متفاوت، نحوه رانندگی خود را توصیف می کنند:

  • با اعتماد بنفس – 28%

  • قانونمندانه و منظم – 24%

  • آرام – 19%

  • نگران – 7%

  • پرخاشگرانه – 7%

همچنین این تحقیق، به طور دقیق تری دارندگان خودرو با سوخت جایگزین و رفتارشان حین رانندگی را مطالعه کرده و  نشان می دهد که:

  • 92% از رانندگان این خودروها ابراز می کنند که هرگز بوق نمی زنند!

  • 42% از آنها از سرعتشان می کاهند تا اتوبوسها از مقابل آنها رد شوند.

  • بیش از یک سومشان (37%) همیشه در جاده ها از رانندگان دیگر تشکر می کنند.

البته همه ی دارندگان این نوع خودروها، چنین سخاوتمند و باادب نیستند! حدود 20% از این رانندگان مدعی هستند در حالی که زمان چراغ سبز رو به اتمام است با زیاد کردن سرعتشان سعی دارند تا چراغ را رد کنند.

 

خودروی برقی هیوندای یونیک Hyundai Ionic 2019

تا به حال به نحوه رانندگی تان فکر کرده اید ؟

حین رانندگی چه آهنگی گوش می کنید؟ خودرو شما تعیین کننده است.

از نتایج بسیار جالب این مطالعه آن است که دارندگان خودرو با سوخت جایگزین (AFV)، خود را بیش از صاحبان خودروها با سوخت فسیلی، در حین رانندگی آرام می دانستند. (21% در مقابل 19%) از فاکتورهایی که منتج به این نتیجه شد، بررسی آهنگ هایی بود که رانندگان در خودرو انتخاب و گوش می کردند. دارندگان خودروهای سوخت جایگزین AFV سه برابر بیش از سایر خودروها به آهنگ های کلاسیک و جز گوش می کردند.

گری لمب Gary Lamb، متخصص و مدرس رانندگی، که در این تحقیق مشارکت کرده، می گوید:

“موارد بسیار زیادی در تعیین استایل رانندگی افراد موثر است؛ البته مهارت نقش ویژه ای دارد، اما اعتمادبنفس، تجربه و حتی آهنگی که در خودرو به آن گوش می دهید نیز اهمیت دارد. در طول 25 سال تجربه آموزش رانندگی همه این موارد را بچشم دیده ام. آنچه قابل توجه است، تاثیر خودروهای سوخت جایگزین بر استایل رانندگی افراد است. من بسیار هیجان زده و منتظرم تا با فرارسیدن سال 2040 که مقرر شده شهرهای ما از خودروهای غیردودزا پر شوند، رانندگی ها چطور تغییر می کنند؛ امیدوارم بهتر شود!”

با وجود محبوبیت روزافزون خودروهای سوخت جایگزین AFV هنوز برداشت های غلطی از این نوع خودروها رایج است. تحقیق کمپانی هیوندای نشان می دهد که 22 درصد از افرادی که خودروی سوخت فسیلی دارند از شارژ کردن خودروی برقی نگرانند. همچنین 18% از آنها معتقدند رانندگی با خودروی برقی در رعدوبرق و شارژ کردن تلفن همراه در خودروی برقی امن نیست!

هیوندای در تلاش است تا با بکارگیری تمهیداتی ویژه بتواند این گونه نگرانی های مخاطبانش را رفع و به آنها احساس امنیت بیشتری از استفاده از خودروهای سوخت جایگزین و هیبریدی بدهد.

 

برگرفته از وبسایت خبری هیوندای 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *