فنی آموزشی

اتولایت خودرو چیست و چه مزایایی دارد؟

اتولایت خودرو با اینکه در ابتدا آپشن محسوب میشد اما اکنون جزو امکانات ضروری و بااهمیت خودروهای روز دنیا به شمار می‌آید. این قابلیت مهم ایمنی خودرو را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین باعث طول عمر باتری و سامانه برق ماشین می شود. با توجه به اهمیت اتولایت در خودروهای امروزی، سازمان استاندارد ایران، استفاده از آن را برای محصولات تولید داخل نیز اجباری کرده است. ماشین‌های پرفروش ایرانی از سال ۱۴۰۲ به بعد به این آپشن مجهز خواهند شد.

اتولایت چیست؟

نور خودکار، سامانه روشنایی اتوماتیک برای خودرو است. اتولایت بر اساس تغییرات نور محیط، چراغ‌های ماشین را روشن یا خاموش میکند. در نتیجه دیگر نیازی نیست که راننده به صورت دستی چراغ های ماشین را روشن و خاموش کند.

شاید به نظر بیاید وجود این آپشن ضروری به نظر نرسد، اما بسیاری از راننده‌ها حتی در زمانی که نور کافی در مسیر وجود ندارد، باز هم نسبت به روشن کردن چراغ‌های خودرو توجهی نشان نمی‌دهند، در این صورت وجود سنسور نور و اتولایت خودرو دارای اهمیت فراوانی میشود.

اتولایت برای رانندگی در جاده هنگام غروب یا هنگام رانندگی در باران اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از راننده‌ها تا هوا کاملا تاریک نشود چراغ‌های ماشین را روشن نمی‌کنند و به نظرشان، زمانی باید چراغ‌های خودرو را روشن کرد که هوا کاملا تاریک شده باشد. بعضی‌ها هم فکر می‌کنند با این کار طول عمر باتری و دینام خودرو را افزایش می‌دهند، اما باید تاکید کنیم که این کار تاثیر چندانی روی عمر دینام و باتری خودرو نداشته و نمی‌تواند از لحاظ مالی برای آنها سود چندانی به دنبال داشته باشد و باعث افزایش عمر فنی خودرو شود.

اتولایت خودرو تا چند دهه به عنوان آپشنی گران‌قیمت شناخته می‌شد و روی خودروهای لوکس وجود داشت. اما در یکی دو دهه اخیر، هزینه استفاده از این آپشن کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر حتی بسیاری از خودروهای اقتصادی هم به سنسور اتولایت مجهز هستند.

تاریخچه اتولایت ماشین

اتولایت ماشین اولین بار در سال 1964 توسط شرکت کادیلاک معرفی شد. بعدها در محصولات سایر شرکت‌های زیرمجموعه جنرال موتورز نیز به کار رفت. این آپشن در ابتدا با نام اتولایت شناخته نمی‌شد و جنرال موتورز نام Twilight Sentinel را برای آن انتخاب کرده بود که به معنی «نگهبان سپیده‌دم» است. به این دلیل که آن روزها اکثر رانندگان از روشن کردن چراغ‌ها هنگام رانندگی در شب و نزدیک صبح خودداری می‌کردند.

نحوه عملکرد اتولایت خودرو

عملکرد سیستم اتولایت خودرو بر اساس یک سنسور تشخیص‌دهنده نور است که پشت شیشه جلو (روی سطح داشبورد یا پشت آینه میانی) نصب می‌شود. سنسور اتولایت انواع مختلفی دارد اما نحوه عملکرد همه این سنسورها یکسان است. سنسورهای نور انرژی موجود در نور (فوتون) را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

با تغییر محسوس در سطح روشنایی محیط، ولتاژ خروجی یا برخی ویژگی‌های الکتریکی سنسور نور (مانند مقاومت الکتریکی) تغییر می‌کند. این تغییر در ویژگی‌های الکتریکی، بعد از رفتن به یک مدار الکترونیکی و تبدیل به یک سیگنال استاندارد، به ECU خودرو فرستاده می‌شود. ECU نیز با توجه به این سیگنال، فرمان روشن یا خاموش شدن چراغ‌ها را صادر می‌کند.

کاربرد اتولایت

کاربرد اتولایت شامل دو جنبه رفاهی و ایمنی می شود. از لحاظ رفاهی، وجود سیستم اتولایت باعث می‌شود کار راننده راحت‌تر شده و تمرکز او بر جاده افزایش پیدا کند. سنسور نور می‌تواند جلوی فراموشی راننده در خاموش کردن چراغ‌ها بعد از خروج از تونل را بگیرد و مانع از خراب شدن و خوابیدن باتری خودرو شود.

از نظر جنبه ایمنی اتولایت خودرو باعث می‌شود که هم‌زمان با کاهش نور محیط، چراغ‌های ماشین روشن شوند. در نتیجه احتمال دیده شدن آن توسط سایر رانندگان بسیار بالا می رود. هم‌زمان دید راننده نسبت به جلو نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می‌شود خودرو در جاده به خوبی دیده شود. همچنین راننده می تواند مسیر پیش روی خود را بهتر ببیند و در صورت وجود خطرات احتمالی، بلافاصله واکنش نشان دهد.

معایب اتولایت خودرو

این سامانه عیب آن‌چنانی ندارد و کاملا مفید است. اما برخی از مدل‌های ارزان‌قیمت این سیستم وظیفه خود را به ‌درستی انجام نمی‌دهند. به صورتی که قادر به تشخیص دقیق کاهش نور محیط نیستند. به عنوان مثال بلافاصله بعد از ورود به تونل نمی‌توانند کاهش نور را تشخیص دهند. این مسئله به کیفیت پایین برخی از سیستم‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار برمی‌گردد و ایراد اساسی به اصل سیستم اتولایت وارد نیست.

نتیجه گیری

همان‌جور که دیدیم، اتولایت خودرو آپشنی کاربردی است که در عین سادگی و قیمت نه‌چندان گران به رفاه و ایمنی رانندگی کمک قابل‌توجهی بکند. کاربرد اتولایت در سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته است و حتی برخی از خودروهای داخلی به این سیستم مجهز هستند.

 

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *