فنی آموزشی

دلایل خرابی بخاری خودرو چیست؟

خرابی بخاری خودرو در فصل سرما و زمانی که به آن نیاز داریم، بسیار آزاردهنده است. خرابی بخاری خودرو دلایل مختلفی دارد. در ابتدا بهتر است اطلاعات لازم در مورد بخاری خودرو را داشته باشید. اینگونه با انجام چند کار کوچک میتوانید مانع از خرابی بخاری خودرو خود شوید یا اینکه درصورت نیاز سریعتر آن را به تعمیرگاه منتقل کنید.

اجزا و نحوه عملکرد بخاری خودرو

گرمای بخاری از کجا تامین می‌شود؟ کولر برای تامین سرما به منبع خارجی تامین انرژی و گرفتن نیرو از موتور نیاز دارد. اما بخاری اینطور نیست. گرمایی که از بخاری خارج میشود باعث خنک شدن موتور میشود. فرایند احتراق سوخت در موتور خودرو، باعث تولید حرارت زیاد میشود. این گرما ابتدا با آب موتور به رادیاتور بخاری و بعد از آن به رادیاتور اصلی منتقل میشود. در نتیجه دمای موتور را کم میکند. رادیاتور بخاری نسبت به رادیاتور اصلی کوچکتر است. در این مرحله حرارت آب موتور گرم می‌شود. یک دمنده هوای گرم هم به داخل کابین می‌فرستند. در خودروهای الکتریکی، گرمای بخاری توسط المنت‌های برقی تامین می‌شود. در این صورت خودرو برای تامین گرما به برق وابسته است.

بخاری خودرو پنج بخش اصلی دارد. این پنج بخش اصلی عبارت است از بوستر بخاری، شیر قطع و وصل ورودی و خروجی آب از رادیاتور، دریچه تقسیم هوا یا دمپر، اهرم بندی دریچه‌های تقسیم هوا و رادیاتور خودرو. جنس رادیاتور خودرو از آلومینیوم است و همین امر باعث انتقال سریع حرارت و جوش نیاوردن موتور می‌شود. رادیاتور خودروهای قدیمی از جنس برنج و مس هستند که رسانای خوبی برای گرما نیستند. بنابراین اگر جنس رادیاتور شما آلومینیومی نیست بهتر است آن را عوض کنید تا گرما را بهتر منتقل کند.

دلایل خرابی بخاری خودرو چیست؟

 

بخاری سالم برای گرم کردن کابین چقدر زمان نیاز دارد؟

قبل از روشن کردن بخاری خودرو کمی صبر کنید تا موتور گرم شود. گرم شدن آب موتور به زمان نیاز دارد. درصورتی که ترموستات به خوبی کار کند اتاق خودروهای کاربراتوری بعد از 15 دقیقه و انژکتور بعد از 3 دقیقه گرم خواهد شد. در نظر داشته باشید زمان لازم برای گرم شدن بخاری خودروهای مختلف باهم متفاوت است.

حرکت کردن خودرو به زود گرم شدن آن کمک می‌کند. در نتیجه اگر قصد دارید زودتر از بخاری خودرو استفاده کنید ماشین را به حرکت درآورید. زمانی که خودرو درجا کار می‌کند به زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارد.

علل خرابی بخاری خودرو

 

1/گرفتگی یا معیوب شدن رادیاتور بخاری

گرفتگی در سیستم آب‌رسانی به رادیاتور و یا ایراد کلی در رادیاتور بخاری، رایج‌ترین دلیل خراب شدن بخاری خودرو و یا ضعیف عمل کردن آن است. رادیاتور بخاری از منافذی باریک جهت عبور آب تشکیل شده که در صورت کثیف بودن مایع خنک‌کننده موتور، ممکن است بعد از مدتی دچار گرفتگی شود و عملیات جذب حرارت از مایع خنک‌کننده را به طرز مناسب انجام ندهد. درنتیجه سیستم بخاری به خوبی عمل نخواهد کرد.

 

2/ خرابی یا ضعیف شدن واترپمپ

جهت عملکرد صحیح بخاری ماشین لازم است آب رادیاتور با قدرت و شدت مناسب درون رادیاتور بخاری به گردش درآید. وظیفه این کار بر عهده واترپمپ است. اگر واترپمپ دچار ایراد شود و نتواند مایع خنک‌کننده را در مدار مربوطه با شدت مناسب به چرخش دربیاورد، ممکن است بخاری خودرو به درستی کار نکند.

 

3/ خرابی ترموستات

ترموستات باعث می‌شود دمای مایع خنک‌کننده موتور به حد کافی بالا برود و سپس مسیر را برای عبور آب به سمت رادیاتور باز می‌کند. اگر ترموستات خراب شود و باز بماند، آن وقت دمای آب رادیاتور معمولا پایین‌تر از حد متوسط است. در این صورت بخاری خودرو گرمای کافی به داخل اتاق تزریق نمی‌کند. در نتیجه خرابی ترموستات می‌تواند یکی دیگر از دلایل خرابی بخاری خودرو باشد.

 

4/ کافی نبودن آب موتور

میزان آبی که در رادیاتور وجود دارد یکی از موضوعاتی است که شاید کمتر به آن توجه شود. برای اینکه حرارت از موتور منتقل شود باید آب به اندازه کافی در رادیاتور وجود داشته باشد. در کنار آب موتور حتما سیستم را چک کنید تا نشت نکرده باشد و هواگیری شده باشد.

 

5/ خرابی فن دمنده

اگر رادیاتور گرم بود و مشکلی در ورودی و گردش آب داغ وجود نداشت اما همچنان بادی که از بخاری خارج می‌شد به اندازه کافی گرم نبود، باید سلامت فن دمنده را مورد بررسی قرار دهید. برای تست این بخش بهتر است از یک مکانیک کمک بگیرید چون نیاز به تجربه دارد. اگر نیاز به تعمیر هم داشت مکانیک بهتر می‌تواند آن را انجام دهد.

 

6/ ایراد در بخش‌های الکتریکی

خرابی بخاری ماشین می‌تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم برق‌رسانی بخاری خودرو باشد. در این صورت احتمال خرابی مواردی مثل رله بخاری و سیم‌کشی مربوطه، کلید روشن و خاموش کردن بخاری، کلید تنظیم دمای هوا و سایر عوامل الکتریکی یا الکترونیکی مرتبط با بخاری، می‌توانند منجر به کار نکردن بخاری ماشین شود.

 

7/ خراب شدن فشنگی آب

فشنگی آب وظیفه تعدیل دمای آب را دارد برای مثال هر زمان دمای آب به 97 درجه برسد، فشنگی باز شده و فن شروع یه کار می‎کند تا حرارت را کاهش دهد. با خراب شدن فشنگی و عدم مقاومت در برابر دمای آب، فن به صورت دائمی کار کرده و مانع از گرم شدن بخاری خودرو می‌شود.

 

جمع‌بندی؛ چه کار کنیم بخاری ماشین خراب نشود؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم توصیه کنیم ابتدا از وجود میزان کافی مخلوط آب و ضد یخ درون رادیاتور موتور اطمینان پیدا کنید. چرا که مایع ضدیخ باعث عدم رسوب مواد ناخالصی درون مجاری رادیاتور بخاری شده و عملکرد صحیح این بخش مهم را برای مدت‌های طولانی تضمین می‌کند؛ همچنین از زنگ‌زدگی و پوسیدگی رادیاتور نیز به میزان زیادی جلوگیری به عمل می‌آورد.

تعویض مایع خنک‌کننده هر دو سال یک‌بار و مراجعه به برق‌کار خودرو جهت بررسی سامانه‌های برقی بخاری نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از خرابی بخاری خودرو محسوب می‌شود.

 

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *