فنی آموزشی

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟ در برخی مواقع، به دلایل مختلفی، شتاب خودرو کاهش می‌یابد. کاهش شتاب خودرو نه‌تنها باعث می‌شود رانندگی لذت‌بخش نباشد، بلکه پس از مدتی موتور خودرو نیز دچار آسیب می‌شود. در این مقاله بررسی میکنیم چه دلایلی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شوند و چطور می‌توان این مشکلات را برطرف کرد؟

بررسی علت های کاهش شتاب خودرو

خراب بودن فیلتر هوا

ترکیب هوا و بنزین در محفظه احتراق داخلی موتور، باعث شتاب خودرو می‌شود. در نتیجه این فرایند خودرو حرکت می‌کند. هوا قبل از ورود به داخل محفظه، از فیلتر هوا عبور می کند. اما در این مرحله امکان دارد آلاینده‌هایی مثل گرد و غبار، حشرات و … وارد محفظه شوند. در صورت ورود هرگونه آلاینده به موتور،‌ ممکن است آسیب‌هایی جدی به خودرو وارد شود. فیلتر هوا مانند هر قطعه دیگری، تاریخ انقضا دارد. با خرابی این قطعه، هوای کمتری وارد محفظه احتراق داخلی می‌شود. با کاهش مقدار هوا، کیفیت ترکیب سوخت‌هوا از حالت استاندارد خارج شده و در نتیجه شتاب خودرو کاهش می‌یابد. در این شرایط فقط کافی است فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید.

خرابی اگزوز

در سیستم اگزوز دو فیلتر وجود دارد که صداخفه‌کن و مبدل کاتالیست نام دارند. وظیفه مبدل کاهش میزان آلودگی تولیدشده از گاز‌های خروجی اگزوز است. در مقابل، فیلتر صداخفه‌کن شدت صدا‌های منتشرشده از اگزوز را کاهش می‌دهد. خرابی اگزوز یا هر کدام از این فیلتر‌ها، باعث میشود عملکرد موتور خودرو کاهش و قدرت خودرو کند شود. در نتیجه دچار اختلال می‌شود و شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

نقص سنسور اکسیژن

هنگامی که گاز‌های خروجی از موتور خودرو خارج می‌شوند، سنسور اکسیژن مقدار این گاز‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. بعد از آن ماژول کنترل الکترونیکی با کمک این اطلاعات زمان مناسب خروج هوای موجود در سوخت موتور را تعیین می‌کند.

سنسور اکسیژن داخل سیستم اگزوز قرار دارد. این سیستم زمان‌بندی موتور را مشخص کرده، سوخت را انتقال داده و حتی مقدار انتشار گاز‌های خروجی موتور را نیز کنترل می‌کند. در صورت نقص در سنسور اکسیژن، دیگر ارسال اطلاعات صحیح درمورد هوای داخل بنزین به ماژول الکتریکی امکان‌پذیر نیست.

خراب بودن شمع‌ها

شمع ماشین یکی از قطعات مهم سیستم احتراق موتور خودرو محسوب می‌شود. هنگام ارسال سیگنال الکتریکی به شمع‌ها از طریق سیم پیچ احتراق سیگنال الکتریکی، شمع‌ها آن را به محفظه احتراق انتقال می‌دهند تا مخلوط هوا و سوخت به جرقه الکتریکی تبدیل شود. در صورت خرابی این شمع‌ها، عملکرد موتور کاهش یافته و باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

خرابی دیسک و صفحه

اگر صفحه کلاچ گیربکس‌های دستی یا دوکلاچه اتومات بر اثر استفاده زیاد یا فشار آوردن بیش از حد روی ماشین مستهلک شوند، اصطکاک کافی میان فلایویل و گیربکس جهت انتقال حداکثری نیرو وجود نخواهد داشت. در نتیجه بخش زیادی از توان موتور قبل از رسیدن به سر چرخ‌ها هدر رفته و باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

ایراد در دریچه گاز و متعلقات آن

وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، دریچه گاز نیز متناسب با آن باز شده و هوای بیشتری وارد موتور می‌شود. بر همین اساس ایسیو نیز سوخت بیشتری را به درون موتور ارسال می‌کند. این عمل منجر به احتراق شدیدتر و افزایش سرعت و شتاب خودرو می‌شود.

اما اگر دریچه گاز متناسب با میزان فشار روی پدال باز نشود، درنتیجه سوخت و هوای کمتری وارد موتور میشود. ازجمله نقایص معمول می‌توان به شل شدن سیم گاز، خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز، نقص الکترونیکی دریچه گازهای برقی، خطای ای سی یو و… اشاره کرد.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *