فنی آموزشی

سگ دست و نشانه های خرابی آن

سگ دست چیست؟ سگ دست یکی از قطعات خودروست که برای هر چرخ نصب می شود. این قطعه یکی از اجزای اساسی در جلوبندی خودرو است که نقش انتقال وزن بدنه خودرو به زمین و چرخ‌ها را بازی می‌کند. به عبارتی دیگر، این قطعه در جلوی خودرو بین سیستم تعلیق (Suspension) و جعبه فرمان ارتباط برقرار می کند.

سگ دست یک قطعه مهم در خودروست که معمولا رانندگان تا وقتی دچار مشکل نشوند به آن توچهی ندارند. نقش این قطعه در خودرو آنقدر مهم است که آسیب دیدن آن حتی ممکن است به چپ شدن ماشین منجر شود. در این مقاله به نشانه های خرابی آن می پردازیم.

سگ دست چیست و نشانه های خرابی آن کدامند؟

سگ دست چه وظایفی دارد؟

سگ دست خودرو بخشی از سیستم تعلیق خودرو جدایی ناپذیر  است. این قطعه میله‌های اتصال فرمان و اجزاء سیستم تعلیق را به محور و توپی چرخ متصل می‌کند. سگ دست خودرو، نقشی حیاتی در عملکرد فرمان و ایمنی خودرو دارد.

به طور کلی سگ دست به کنترل زاویه چرخ‌ها کمک می‌کند و گشتاور را از سیستم فرمان به چرخ ها منتقل می‌کند. این قطعه باید با مواد مستحکم ساخته شود تا بتواند فشار و تنش‌های مرتبط با فرمان و پیچیدن را تحمل کند.

سگ دست خودرو از جنس چدن انعطاف پذیر یا فولاد آهنگری است. اما در خودروهای اسپرت برای کاهش وزن و افزایش چابکی ماشین از آلومنیوم استفاده می‌کنند.

انواع سگ دست کدام است:

سگ دست برای خودروهای مختلف در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. هنگام خرید این قطعه باید به مدل خودرو خود دقت کنید. سگ دست‌ها انواع مختلفی دارند به طور مثال انواع سگ دست شامل سگ‌ دست چرخ‌های جلو و سگ دست چرخ‌های عقب است و هر دو عملکرد متفاوتی با هم دارند.

سگ دست چرخ جلو

سگدست چرخ جلو نقش رابط برای انتقال قدرت گیربکس به چرخ‌ها را ایفا می‌کند.

قطعاتی که به سگ دست چرخ جلو متصل می‌شوند عبارتند از:

پلوس و کاور پلوس

پلوس یکی از قطعات سگ دست چرخ جلو است. وظیفه‌ آن انتقال قدرت گیربکس به چرخ‌هاست و در مرکز سگ دست قرار دارد و سپس کاور پلوس که وظیفه‌ جلوگیری از نشست آلودگی‌ها و گرد و خاک روی محل اتصال پلوس و سگدست را دارد روی این دو قطعه را می‌پوشاند. کاور پلوس از جنس لاستیکی و ارتجاعی است که در مرکز سگ دست نصب می‌شود.

بلبرینگ چرخ

بلبرینگ از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است و به نحوی روی سگ دست قرار می‌گیرد که امکان تحرکش حفظ شود.

چهار سوراخ روی بازوهای سگ دست جهت اتصال بخش ثابت بلبرینگ قرار دارد و در صورت فرسوده شدن آن نیازی به مهره برای محکم کردن این پیچ‌ها نیست.

دیسک ترمز

دیسک ترمز روی بخش متحرک بلبرینگ قرار دارد و به طور دائم با چرخش چرخ‌ها حرکت می‌کند. همچنین دیسک ترمز دارای کاوری است که این کاور روی سگ دست قرار می‌گیرد؛ بنابراین به این ترتیب روی سگ دست چرخ جلو ابتدا کاور دیسک ترمز، سپس بلبرینگ و پس از آن دیسک ترمز قرار دارند. این قطعات به ‌ترتیب و پشت سر هم قرار دارند و ارتباط سگ دست و رینگ و لاستیک را از طریق دیسک برقرار می‌کنند.

سگ دست چرخ عقب

در سگ دست چرخ عقب برخلاف چرخ جلو از پلوس و اتصالات آن و بلبرینگ خبری نیست؛ بنابراین بازوهای اتصال بلبرینگ نیز از این قسمت حذف می‌شوند و در نتیجه ظاهر آن به شکل مخروطی درمی‌آید.

نشانه های خراب شدن سگ دست:

از مهم‌ترین علائم خرابی سگ‌دست کشیده شدن خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی است. اگر لاستیک‌ها را تعویض و بالانس کنید، میزان فرمان انجام دهید، ولی باز هم خودرو به یک سمت بکشد

در اینجا احتمالا مشل از سگ دست است. باید نشانه های خرابی سگ دست را سریع شناسایی کرد تا دچار هزینه‌های اضافی و مشکلات بیشتر نشوید.

همچنین اطلاع از علائم خرابی سگ دست می‌تواند باعث حفظ جان شما شود، چون در صورت شکستگی سگ دست، کنترل خودرو را به صورت کامل از دست خواهد رفت.

موارد زیر از مهم‌ترین علائم خرابی سگ دست خودرو هستند:

  • سایش ناهموار لاستیک‌ها
  • به گوش رسیدن صدای جیغ لاستیک در هنگام چرخش
  • احساس لرزش در فرمان و عدم تعادل خودرو
  • تمایل خودرو به کشیده شدن به یک سمت
  • غربیلک فرمان در هنگام رانندگی مستقیم در موقعیت دیگری قرار دارد

نتیجه:

سگ دست خودرو یکی از ساده‌ترین و در عین حال ضروری‌ترین قطعه‌های خودروست و هیچ اتومبیلی بدون سگ دست قادر به ادامه حرکت نیست. شناخت این قطعه و نشانه‌ های خرابی سگ دست برای مالک خودرو ضروری است. چرا که در صورت حرکت با سگ دست معیوب، هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای جبران ناپذیر وجود دارد.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *