فنی آموزشی

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

کم شدن آب رادیاتور یکی از مشکلات شایع در بین خودروها محسوب می‌شود. این اتفاق می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای برای موتور ماشین و دیگر تجهیزات آن به همراه داشته باشد.

شاید بتوان گفت رادیاتور قلب سیستم خنک‌کننده اتوموبیل است که در صورت معیوب بودن آن، عملکرد کل سیستم خنک‌کاری مختل می‌شود. در این مقاله علت کم شدن آب رادیاتور را برای شما شرح می دهیم.

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور:

1/ یکی از اصلی ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور خراب شدن قطعات آن است. معیوب شدن و از کار افتادن فن رادیاتور، سوراخ بودن بدنه آن، خرابی واتر پمپ، خراب شدن قمقمه رادیاتور، گیرکردن ترموستات و … از جمله رایج‌ترین مشکلات قطعات رادیاتور هستند که منجر به نشت آب و کاهش سطح آن خواهند شد.

2/ زنگ زدگی، فرسودگی و رسوب گرفتن شلنگ های رادیاتور از دلایل کم شدن آب رادیاتور است که با گذشت زمان رخ می دهد.

3/ درب منبع رادیاتور از دو سوپاپ فشار و خلا تشکیل شده است. وظیفه این سوپاپ‌ها ممانعت از تبخیر آب داخل رادیاتور است. اگر این سوپاپ ها یا درب منبع به هر دلیلی خراب شوند سطح داخلی آب کاهش پیدا می کند.

4/ از آنجایی که دفرمه شدن سرسیلندر و ترک خوردن بلاک سر سیلندر در اثر داغ شدن موتور رخ می دهد می تواند باعث کاهش آب رادیاتور شود.

5/ نشتی آب از لوله و اتصالات رادیاتور، هواگیری نکردن از آن، عدم استفاده از ضد یخ، و نشت آب از بخاری نیز از علت های کم شدن آب رادیاتور است.

 

 

برای رادیاتور از چه آبی استفاده کنیم؟

 استفاده از آب شهری در رادیاتور باعث رسوب و خوردگی دیواره‌ها می‌شود. بهترین ترکیب برای رادیاتور، استفاده از آب مقطر حدود ۷۵ درصد و محلول ضدجوش و ضدیخ حدود ۲۵ درصد می‌باشد.  از آب مقطر نیز میتوانید استفاده کنید.

اضافه کردن آب به رادیاتور

اگر خودرو داغ کرد و آب رادیاتور کم شد مراحل زیر را انجام دهید:

در اولین فرصت اتوموبیل خود را خاموش کرده و در جایی صاف و امن پارک کنید.

کمی صبر کنید تا دمای موتور و آب رادیاتور پایین بیاید. حداقل زمان لازم برای کاهش دمای آب یک ساعت است.

پس از گذشت این زمان، به آرامی و با احتیاط درب رادیاتور را باز کرده و سطح آب آن را چک کنید.

عوض نکردن آب رادیاتور خودرو چه تأثیری بر روی خودرو می‌گذارد؟

هر سال مخزن رادیاتور را تخلیه و مجددا پر کنید. این کار باعث بالا رفتن طول عمر رادیاتور میشود. عده‌ای معتقدند که هیچ‌گاه نباید آب اولیه رادیاتور را تخلیه کرد و باید آب فابریک آن را حفظ کرد. این یک باور غلط است. این کار پس از مدتی هزینه‌های هنگفتی بر دوش رانندگان خواهد گذاشت.

 

علت سرریز شدن آب رادیاتور چیست؟

گاهی در خودروهای قدیمی آب سرریز و آب رادیاتور کم میشود. دلیل این اتفاق می‌تواند در گرو ریختن آب بیش از اندازه مجاز درون مخزن رادیاتور باشد. اما در ماشین‌های امروزی به دلیل وجود منبع انبساط این مشکل رخ نمی‌دهد. آب اضافی بلافاصله وارد مخزن دیگر و در آن ذخیره می‌شود. علاوه بر این‌ها در صورتی که درب رادیاتور را به طور کامل محکم نبندید، احتمال نشت آب به بیرون و سرریز شدنش وجود خواهد داشت.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *