فنی آموزشی

علت پاره شدن تسمه تایم ماشین

در این مقاله به علت پاره شدن تسمه تایم ماشین میپردازیم. تسمه تایم قطعه ای در خودرو است که با وجود قیمت پایین، کاربردی حیاتی دارند.  آسیب دیدن این قطعه خسارت‌های جدی به‌بار می‌آورد. به‌همین دلیل باید نسبت به عملکرد آن‌ حساس باشید.

تسمه تایم قطعه‌ای پلاستیکی است که از نظر قیمت با بسیاری دیگر از قطعات موتور قابل مقایسه نیست. تسمه تایم اگر پاره شود، خودرو روشن نخواهد شد.

 

چرا بعد از پاره شدن تسمه تایم، ماشین روشن نمی‌شود؟

هنگامی که تسمه تایم پاره میشود استارت زدن بی فایده است. زیرا خودرو روشن نخواهد شد. این اتفاق نیز به دلیل ماهیت عملکرد تسمه تایم در پیشرانه ماشین بر می‌گردد. تسمه تایم روی پولی‌های میل لنگ و میل سوپاپ قرار میگیرد و در واقع این قطعه مهم پیشرانه ماشین را به‌هم متصل می‌کند.

بعد از زدن استارت، در کسری از ثانیه یک چرخه احتراق در موتور اتفاق می‌افتد و همزمان با آن میل لنگ نیز به‌چرخش در می‌آید. تسمه تایم به‌گونه‌ای تنظیم شده که در ازای هر دو دور چرخش میل لنگ، یک دور میل سوپاپ به‌گردش در بیاید. پاره شدن تسمه تایم باعث می‌شود که اتصال بین میل لنگ و میل سوپاپ قطع شود. در نتیجه با وجود گردش میل لنگ، میل سوپاپ نمی‌چرخد. به‌همین دلیل عملا چرخه انتقال قدرت در خودرو شکل نمی‌گیرد و ماشین روشن نمی‌شود.

علت پاره شدن تسمه تایم ماشین چیست؟

گاهی اوقات علت پاره شدن تسمه تایم ماشین، به نحوه رانندگی افراد و در مواقعی به مشکلات فنی خودرو برمیگردد. در مجموع اصلی‌ترین دلایل پاره شدن تسمه تایم ماشین را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد:

  • رانندگی در دور موتور خیلی زیاد
  • آسیب دیدن بلبرینگ تایم
  • رانندگی با دنده مرده
  • نصب اشتباه تسمه تایم
  • نشتی روغن هیدرولیک و موتور
  • تعویض دنده معکوس اشتباه
  • پاره شدن تسمه دینام

1. رانندگی با دور موتور زیاد

شاید بارها پدال گاز را فشار داده باشید و دور موتور بدون مشکلی حتی به 4000 دور بر دقیقه هم برسد؛ اما در این حالت بخش‌های مختلفی از پیشرانه خودرو تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. یکی از این بخش‌ها، تسمه تایم است. اگر به‌رانندگی با دور موتور بالا عادت دارید، باید منتظر پاره شدن تسمه تایم باشید.

2. آسیب دیدن بلبرینگ تایم

بلبرینگ تایم یکی از قطعاتی است که تسمه تایم در ارتباط با آن می‌چرخد. زمان تعویض این قطعه معمولا هر 100 هزار کیلومتر است. در حالی که تسمه تایم معمولا باید در 60 هزار کیلومتر تعویض شود. این اختلاف در جایگزین کردن این قطعات، ممکن است باعث بروز مشکل شود. خرابی بلبرینگ تایم، علت پاره شدن تسمه است.

3. رانندگی با دنده مرده

رانندگی با دنده مرده در معابر شلوغ شهری مثل تهران رایج است. این مساله می‌تواند باعث پاره شدن تسمه تایم بشود. هر دنده ماشین برای رانندگی با سرعت خاصی کاربرد دارد.

وقتی شما به‌هر دلیل مجبور به کاهش سرعت می‌شوید ولی از دنده سه به دو یا یک معکوس نمی‌کشید، برای سرعت گرفتن خودرو باید بیش از حد پدال گاز را بفشارید. این موضوع فشار زیادی را به تسمه تایم وارد میکند و ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

4. نصب اشتباه تسمه تایم

تسمه تایم باید با توجه به ساختار میل لنگ و میل سوپاپ تنظیم شود تا عملکرد درستی داشته باشد. شل یا سفت بودن آن باعث بروز مشکل می‌شود. نصب تسمه تایم معمولا در تعمیرگاه‌ها صورت می‌گیرد. حتما این کار را به‌فردی مطمئن و کاربلد بسپارید. خیلی از مواقع سفت بستن تسمه تایم جدید باعث می‌شود که سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید، پاره شود و مشکلات بعدی را به‌دنبال بیاورد.

5. نشتی روغن هیدرولیک و موتور

نشتی روغن نباید از بخش‌های مختلف ماشین روی تسمه تایم بریزد. روغن باعث چرب شدن سطح تسمه تایم می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که این اتفاق باعث آسیب دیدن تسمه میشود و احتمال پاره شدن آن را افزایش می‌دهد.

6. تعویض دنده معکوس اشتباه

این اشتباه شاید برای کسانی که به‌تازگی رانندگی با دنده بالا در جاده‌ها را تجربه می‌کنند، اتفاق بیفتد. معکوس اشتباه، علت پاره شدن تسمه تایم است. زیرا فشار زیادی به آن وارد می‌شود.

7. پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام به‌صورت مستقیم هیچ ارتباطی با تسمه تایم ندارد. عمر مفید تسمه دینام کمتر است و باید حدود 20 هزار کیلومتر یکبار تعویض شود. اگر به هر دلیل تسمه دینام پاره شود، تکه‌های آن پخش می‌شود و احتمال دارد که به‌سمت تسمه تایم نیز پرتاب شوند. این اتفاق می‌تواند باعث آسیب دیدن و پاره شدن تسمه تایم نیز بشود.

علائم پاره شدن تسمه تایم چیست؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که تسمه تایم معمولا در هنگام رانندگی پاره می‌شود. در نتیجه نباید روی صدای پاره شدن تسمه تایم حساب کرد.

قبل از اینکه علائم پاره شدن تسمه تایم را ذکر کنیم، یک ترفند ساده و کاربردی را بررسی میکنیم. پرسش این است که هنگام پاره شدن تسمه تایم ماشین باید چه کرد؟ طبیعی است که اولین کار بعد از خاموش شدن ماشین حین رانندگی، استارت زدن است. اما همان طور که بالاتر اشاره کنیم، استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه تایم، بی‌فایده است؛ چرا که ماشین روشن نخواهد شد.

در نتیجه احتمالا مجبورید خودرو را به‌کنار خیابان هل دهید. در این حالت باید سوییچ ماشین را روی حالت آماده به استارت قرار دهید تا صدای پمپ بنزین به‌گوش برسد. سپس ماشین را در دنده 1 یا 2 قرار دهید. اگر با هل دادن، خودرو حرکت کرد، سمه تایم پاره شده است.

در کنار این راه عملی، نشانه ‌های پاره شدن تسمه تایم را نیز بررسی میکنیم. این نشانه‌ها معمولا وقتی تسمه تایم در آستانه پاره شدن قرار داشته باشد، اتفاق میفتد:

  • افزایش حجم دود خارج شده از اگزوز ماشین
  • لرزیدن موتور
  • افت توان خودرو

هر سه نشانه بالا به‌دلیل برهم خوردن هماهنگی بین پیستون و سوپاپ‌ها رخ می‌دهند. به‌‌عبارت دیگر این اتفاق باعث افت راندمان موتور می‌شود. در نتیجه طبیعی است که احتراق به‌شکل ناقص صورت بگیرد. در نتیجه دود زیادی تولید شود. از آن گذشته قدرت موتور نیز کاهش پیدا می‌کند.

عواقب پاره شدن تسمه تایم چیست؟

این قطعه لاستیکی نقش کلیدی در تنظیم زمان‌بندی حرکت پیستون و باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در بلوکه سیلندر موتور ایفا می‌کند. پاره شدن تسمه تایم باعث می‌شود که زمان‌بندی چرخه عملکرد پیستون و سوپاپ در خودرو مختل شود. این موضوع یک چالش بزرگ را ایجاد می‌کند.

وقتی هماهنگی بین پیستون و سوپاپ مختل می‌شود، احتمال برخورد آن‌ها در حرکت رفت و برگشتی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. سرعت بالای حرکت این قطعات باعث می‌شود که شدت برخوردهای آن‌ها نیز نسبتا زیاد باشد. در نتیجه طبیعی است که شاهد آسیب دیدن پیستون و سوپاپ‌ها باشید. اتفاقی که معمولا با ایجاد سروصدای زیادی در موتور نیز همراه خواهد بود.

عواقب پاره شدن تسمه تایم به‌همین جا ختم نمی‌شود؛ بلکه اگر به‌موقع برای جایگزین کردن آن اقدام نکنید، ممکن است مشکلات دیگری نیز به‌وجود بیایند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مشکل پیدا کردن میل لنگ
  • آسیب دیدن بلوکه سیلندر موتور

پیشنهاد می‌کنیم که برای درک بهتر هزینه خسارت‌هایی که برشمردیم، حتما سری به بازار لوازم یدکی و دستمزد‌های تعمیرگاه‌ها بزنید. آن وقت حتما اهمیت علت پاره شدن تسمه تایم ماشین برای شما دو چندان می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله به‌بررسی علت پاره شده تسمه تایم و نشانه‌های آن پرداختیم.  با در نظر گرفتن نکات ساده و مهمی که به آن اشاره کردیم، می‌توانید از خسارت‌های سنگین و عواقب پاره شدن تسمه تایم در امان بمانید. پیشنهاد می‌کنیم که تعویض تسمه تایم به‌ازای هر 60 هزار کیلومتر رانندگی را نیز حتما جدی بگیرید.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *