فنی آموزشی

علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت و دور زدن

علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت و دور زدن چیست؟   صدای نامتعارف در هنگام رانندگی، ذهن بسیاری از راننده‌ها در ابتدا به‌سمت خرابی موتور می‌برد. اما باید توجه داشت که این مشکل فقط مربوط به قطعات موتوری نیست. بلکه گاهی اوقات میتواند مربوط به صدای چرخ خودرو باشد. سلامت چرخ‌ها به‌خصوص در رانندگی با سرعت بالا دارای اهمیت بسیار زیادی است. هر راننده باید به صدای چرخ ماشین حساسیت داشته باشد.

علت صدا دادن چرخ ماشین چیست؟

گاهی ممکن است مثلا لاستیک‌های نو بعد از چند کیلومتر صدای نامتعارفی بدهند. این اتفاق کاملا طبیعی است و موضوع نگران کننده‌ای نیست.  همچنین هنگام پارک کردن خودرو در پارکینگ‌ها با کف سرامیک یا سنگ نیز احتمال صدا دادن لاستیک‌ها در اثر سایش با کف وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم روی مواردی تمرکز می‌کنیم که می‌توانند ناشی از بروز مشکل جدی در خودرو باشند.

  • خرابی کلگی پلوس
  • خرابی لنت ترمز
  • خرابی دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل
  • بالانس نبودن چرخ‌ها
  • شرایط آب‌وهوایی
  • جنس، سایز و نوع آج لاستیک
  • خرابی بلبرینگ چرخ‌ها
  • خرابی کاسه چرخ
  • کم بودن باد لاستیک ماشین

علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت

لنت ترمز ماشین خراب باشد:

وقتی لنت ترمز کثیف باشد یا اینکه اصطلاحا تمام شود، هنگام ترمز گرفتن در طول رانندگی، صدایی شبیه به سوت از سمت چرخ‌ها شنیده میشود. این صدا ممکن است از چرخ‌های جلو یا عقب به گوش برسد.

بهتر است قبل از آنکه در سیستم ترمز خودرو مشکل جدی ایجاد شود، برای تمیز یا تعویض کردن لنت اقدام کنید.

جنس، سایز و نوع آج لاستیک:

مواد اولیه لاستیک در این امر موثر است. کائوچو از مواد اولیه تشکیل دهنده لاستیک است. هرچقدر مقدار این ماده در لاستیک بیشتر باشد، باعث نرم‌تر شدن آن می‌شود. کم بودن این ماده، سفتی لاستیک را نیز در پی خواهد داشت. موضوعی که باعث می‌شود هنگام حرکت صدایی بیشتری از لاستیک‌ها به‌گوش برسد.

موضوع بعدی نوع آج لاستیک است. در لاستیک‌هایی که آج آن شکل خاص و شیار عمیقی داشته باشد، معمولا مقدار سر و صدا به‌خصوص در کیلومترهای ابتدایی رانندگی شنیده خواهد شد. از سویی دیگر تجربه نشان داده  هر چه سایز لاستیک بزرگ‌تر باشد، احتمال ایجاد سر و صدا در هنگام حرکت از سمت آن بیشتر است.

 

بلبرینگ چرخ ماشین خراب باشد:

بلبرینگ چرخ یکی از مهم‌ترین قطعات چرخ خودرو به حساب می آید. این قطعه چرخ را به دیفرانسیل متصل می‌کند. شکل ظاهری بلبرینگ چرخ شبیه به حلقه فلزی است. درون این حلقه نیز گلوله‌های مخروطی شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. عملکرد صحیح بلبرینگ در کاهش اصطکاک بین چرخ و دیفرانسیل و همچنین حرکت روان خودرو نقش کلیدی دارد.

کاسه چرخ خودرو خراب باشد:

کاسه چرخ، یک قطعه چدنی استوانه‌ای است. وقتی ترمز می‌گیرید، لنت با کاسه چرخ درگیر می‌شود. بر این اساس کاسه چرخ باعث کاهش سرعت چرخش لاستیک‌ها میشود. علاوه بر آن مجموعه چرخ خودرو روی کاسه سوار می‌شوند. ممکن است دلیل صدای چرخ عقب یا جلوی ماشین، از خرابی کاسه چرخ خودرو باشد.

 

شرایط آب و هوایی

گرمای بیش از حد روی عملکرد لاستیک خودروها هم تاثیر منفی می‌گذارد. آفتاب داغ سطح آسفالت را چسبنده می‌کند. این موضوع باعث اصطکاک بین لاستیک و سطح آسفالت میشود. این فرایند باعث تولید حرارت زیادی میشود. در نتیجه احتمال اینکه لاستیک‌ها به‌صدا بیفتند، بالا است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب دیدن ماشین، از رانندگی طولانی مدت در دمای بالا به‌خصوص در زیر نور آفتاب خودداری کنید.

علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام حرکت و دور زدن

علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام دور زدن

کلگی پلوس خراب باشد:

پلوس وظیفه انتقال نیروی دورانی از دیفرانسیل به چرخ‌ها را دارد. پلوس با چرخ‌های متحرک خودرو درگیر می‌شود. در نتیجه بسته به محل قرارگیری دیفرانسیل، ممکن است پلوس در تماس با چرخ‌های جلو یا عقب باشد. کلگی یا سر پلوس این قطعه را به چرخ ماشین متصل می‌کند.

این قطعه به صورت پیچشی دوران می‌کند. ضمن اینکه حالت نرم دارد تا هنگام دور زدن، در اثر فشاری که به آن وارد می‌شود، نشکند. در عین حال خرابی این قطعه باعث می‌شود تا انتقال نیرو بین دیفرانسیل و چرخ مختل شود. در این حالت اگر خودرو دیفرانسیل جلو باشد، هنگام دور زدن شاهد صدا دادن چرخ جلو خودرو خواهید بود.

 

دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل خراب باشد:

دنده هرزگرد یا دیشلی یکی از دنده‌های دیفرانسیل است که حالت مخروطی شکل دارد. این قطعه با استفاده از یک شفت به هوزینگ متصل می‌شود. این چرخ دنده وظیفه دارد هنگام تغییر مسیر خودرو، با تنظیم نسبت حرکت چرخ‌ها، تعادل خودرو را حفظ کند. گاهی اوقات احتمال دارد این چرخ دهنده بشکند. این اتفاق خیلی رایج نیست. زمانی که این دنده بشکند ممکن است چرخ سمت راننده یا شاگرد هنگام دور زدن صدا بدهد.

چرخ‌ها بالانس نباشد:

بالانس نبودن چرخ ها گاهی نشان دهنده مشکل در جلوبندی خودرو است. به‌خصوص اگر در فواصل زمانی کوتاه نیاز به بالانس کردن چرخ‌ها داشته باشید. هنگامی که چرخ‌های خودرو از حالت تنظیم خارج شوند، لاستیک‌ها اصطلاحا حالت پلکانی پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که به‌خصوص هنگام چرخاندن فرمان، صدایی از ناحیه چرخ‌ها به گوش برسد.

لاستیک خودروها کم باد باشد:

میزان باد لاستیک نیز می‌تواند دلیل صدای چرخ ماشین باشد. وقتی باد لاستیک خودرو کم باشد، چسبندگی آن به سطح جاده بیشتر می‌شود. در نتیجه طبیعی است که بخشی از اصطکاک لاستیک با سطح جاده ایجاد سروصدا کند.

کلام پایانی

بعضی از عوامل سروصدا طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند. اما بعضی دیگر ممکن است خطراتی را برای خودرو به‌خصوص در رانندگی با سرعت بالا در پی داشته باشند.

 

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *