فنی آموزشی

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

پخش بوی بنزین داخل خودرو نشانه‌ای از یک نقص فنی است. مشکلی که اگر برای رفع آن اقدام نکنید، خطرات جدی را به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله به دلایل بوی بنزین داخل کابین خودرو پرداخته ایم. همچنین راه‌های از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین را نیز ذکر می کنیم.

چرا بوی بنزین در ماشین یک مشکل جدی است؟

برخی از راننده‌ها نسبت به بوی بنزین در ماشین چندان حساسیت به‌خرج نمی‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند پنجره‌ها را باز بگذارند و  مشکل را تا حدی رفع کنند. زیرا تصور می‌کنند با معضلی جدی روبه‌رو نیستند. این در حالی است که عوارض بوی بنزین داخل خودرو را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد:

1. عوارض بوی بنزین داخل کابین خودرو بر سرنشینان

بوی بنزین شدید در کوتاه مدت می‌تواند سطح هوشیاری راننده را به‌شدت کاهش دهد. این اتفاق یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز تصادفات مرگبار رانندگی است. حتی در مواردی که بوی بنزین شدید نباشد نیز مشکلاتی مثل سختی تنفس، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع برای راننده و سایر سرنشینان خودرو ایجاد می‌کند. در نظر بگیرید عوارض بوی بنزین داخل کابین خودرو برای کودکان معمولا شدیدتر از بزرگسالان است.

بعضی مواقع نشت بنزین خطرات بسیار جدی‌تری را به دنبال دارد. اگر این مشکل در اثر تجمع بخارات سوخت در باک بنزین رخ دهد، در اثر تکانه‌های وارد شده به خودرو، احتمال آتش گرفتن بخارها ناشی از جرقه زدن وجود خواهد داشت. این اتفاق گاهی اوقات باعث انفجار باک سوخت خودرو می‌شود و خسارت‌های جبران ناپذیری به بار می‌آورد.

2. عوارض بوی بنزین برای ماشین

بوی بنزین در خودرو نشانه‌ای از نقص فنی در بخش‌های خاصی است. به دلیل به هم پیوستگی قسمت‌های مختلف خودرو آسیب یک جزء، سایر بخش‌های خودرو را نیز در معرض خطر قرار میدهد. در این صورت خیلی زود مشکلاتی نظیر افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، لرزش و صداهای غیرعادی در خودرو، ریپ زدن ماشین و … خودنمایی می‌کنند. تعمیر خودرو در صورت آسیب دیدن می‌تواند هزینه‌های سنگینی را روی دست شما بگذارد.

دلایل بوی بنزین داخل خودرو

در این قسمت دلایل بوی بنزین در ماشین را بررسی می کنیم. شناخت دلایل این امر در نحوه از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین کمک می‌کند. از مهم‌ترین دلایل بوی بنزین داخل خودرو می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

 

1. خرابی کنیستر

ممکن است در اثر گرما و فعل و انفعالات شیمیایی، بخشی از بنزین موجود در باک سوخت خودرو بخار شود. نکته مهم این است که باید جلوی تجمع بخار در باک بنزین را گرفت.

کنیستر وظیفه جذب بخارات بنزین درون باک سوخت را بر عهده دارد. این قطعه در مسیر خروجی باک سوخت خودرو قرار دارد. بعد از استارت و روشن شدن ماشین، کنیستر بخارات جذب شده را به سمت موتور خودرو هدایت می‌کند.

ممکن است اتصالات و شیلنگ‌های ورودی و خروجی کنیستر پاره شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بخارات بنزین در مسیر حرکت از این اتصالات نشت پیدا می‌کنند. در نتیجه وارد فضای کابین خودرو می‌شوند. یکی از دلایل اصلی بوی بنزین در ماشین، خرابی کنیستر و اتصالات آن است.

 

2. نشتی سوخت در خودرو

یکی از رایج‌ترین دلایل بوی بنزین داخل کابین خودرو، نشتی سوخت است. باید توجه داشت که نشتی سوخت از قسمت‌های مختلفی رخ می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • شیلنگ باک سوخت پاره شود.
  • لوله‌های انتقال سوخت آسیب بیند.
  • فیلتر سوخت دچار خرابی و گرزفتگی شود.
  • انژکتور مشکل پیدا کند.

هنگامی که شیلنگ باک پاره شود یا لوله‌های انتقال سوخت آسیب ببیند باعث می‌شود شاهد نشتی بنزین در زیر خودرو باشیم. این موضوع معمولا هنگامی قابل مشاهده است که خودرو برای مدت چند ساعت در جایی ثابت باقی بماند.

گرفتگی فیلتر سوخت به‌مرور زمان نیز اتفاق شایعی است که از جریان بنزین ممانعت میکند و باعث نشتی سوخت و همچنین پیچیدن بوی بنزین در خودرو می‌شود.

در خودروهای انژکتوری، خرابی این قطعه باعث سوخت رسانی به موتور مختلف شود. این اتفاق تبعاتی مانند کاهش قدرت موتور، خام سوزی و ریپ زدن ماشین را به دنبال خواهد داشت. همچنین گاهی اوقات نشتی سوخت در اثر فرسایش بدنه انژکتور نیز رخ می‌دهد. این اتفاق نیز باعث بوی بنزین در کابین خودرو میشود.

3. فرسایش درب باک سوخت

درب باک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و مواد مزاحم به داخل باک سوخت در نظر گرفته شده است. این احتمال وجود دارد که به مرور زماندرب باک سوخت دچار فرسایش شود. این اتفاق باعث می‌شود به‌مرور زمان نشتی سوخت از اطراف درب باک رخ دهد.

4. هوا گرفتن بنزین

درباره شکل‌گیری بخارات بنزین درون باک خودرو توضیح دادیم. ممکن است با افزایش دما، مقدار بخارات درون باک افزایش پیدا کند. همچنین همواره مقداری هوا به داخل باک سوخت راه پیدا می‌کند. اگر منافذ تخلیه گاز و هوا در باک به دلیل رسوب گرفتن، مسدود شوند و همچنین حباب گیر بنزین باک سوخت با مشکل روبه‌رو شود، عملا شاهد هوا گرفتن بنزین خواهیم بود.

در این حالت احتمالا هنگام سوخت گیری مشاهده خواهید کرد که نازل مدام قطع می‌کند و سوخت با سختی وارد باک می‌شود. ضمن اینکه گاز خوردن ماشین هم با مشکل روبه‌رو می‌شود. احساس بوی بنزین در ماشین یکی دیگر از عوارض هوا گرفتن بنزین درون باک سوخت است.

5. خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در مسیر خروجی آلاینده‌های موتور به سمت اگزوز تعبیه شده است. این سنسور میزان اکسیژن موجود در آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه اندازه‌گیری‌های این سنسور نشان دهنده کیفیت احتراق در موتور است. اگر سطح اکسیژن بالا باشد، در این صورت با پدیده خام سوزی در موتور مواجه هستیم.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سنسور اکسیژن خراب شود و سیگنال‌های لازم برای تنظیم ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق را به کامپیوتر خودرو نفرستد. خام سوزی باعث می‌شود بوی نامطبوعی به همراه آلاینده‌های خروجی از اگزوز به وجود بیاید. معمولا وقتی خودرو در حالت درجا کار می‌کند، این بوی نامطبوع به داخل خودرو نیز راه پیدا می‌کند.

6. استارت پیاپی هنگام روشن کردن ماشین

گاهی اوقات با یک بار استارت خودرو روشن نمیشود. این اتفاق در روزهای سرد سال بیشتر می‌افتد. اگر چند بار پشت سر هم استارت بزنید تا خودرو روشن شود، مقدار زیادی سوخت به محفظه احتراق منتقل می‌شود. به همین دلیل در ابتدای روشن شدن ماشین، راندمان احتراق افت پیدا می‌کند. موضوعی که ممکن است با بوی نامطبوع بنزین در کابین خودرو همراه باشید.

چطور بوی بنزین داخل ماشین را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین ابتدا باید تشخیص داد که منشاء مشکل کجاست. بعد از آن می‌توان برای رفع آن اقدام کرد. برخی اقداماتی که میتوان انچام داد:

  • فیلتر سوخت را به ازای هر 20 تا 25 هزار کیلومتر یکبار تعویض کنید.
  • از استارت پیاپی برای روشن کردن خودرو پرهیز کنید.
  • محل اتصالات شیلنگ‌ها و اتصالات سیستم سوخت رسانی ماشین را به دقت بررسی کنید.
  • کنیستر خودرو را بازرسی کرده و در صورت آسیب دیدن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • سلامت حباب گیر بنزین درون باک را بررسی کنید.
  • از عدم فرسایش درب باک سوخت اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت سوراخ بودن بدنه انژکتور آن را تعویض کنید.

گاهی اوقات ممکن است بنزین کف خودرو بریزد. معمولا در این حالت بوی بد بنزین با پنجره‌های باز برطرف نمی‌شود. در عوض می‌توانید از موادی مانند قهوه، جوش شیرین، شامپو فرش یا … استفاده کنید تا بوی نامطبوع را به خود جذب کرده و از بین ببرند.

کلام پایانی

دلایل بوی بنزین در ماشین و راه‌های رفع این مشکل را بررسی کردیم. در پایان بار دیگر تاکید میکنیم که بوی بنزین داخل خودرو را حتما جدی بگیرید. تشخیص مشکل گاهی از عهده راننده خارج است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا با توجه به تجربه و تخصص تعمیرکار، ایراد اصلی شناسایی شود.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *