فنی آموزشی

نشانه کم کردن روغن موتور و علت آن چیست؟

نشانه کم کردن روغن موتور و علت آن چیست؟

اصطکاک بین قطعات باعث گرم شدن آن‌ها و در طولانی‌مدت سبب فرسودگی و از بین رفتن قطعات خواهد شد. در نتیجه سازندگان به دنبال راهی افتادند تا بشود این اصطکاک را تا جایی که میشود کاهش دهند و به استفاده از روانکارها و بعد از آن روغن ها رسیدند.

کاهش روغن موتور یکی از مواردی است که برای رانندگان و مالکان خودروها نگران‌کننده است. زیرا از یک جهت می‌تواند باعث خرابی‌های بعدی باشد و از سویی دیگر افزودن روغن جدید، هزینه بالایی به دنبال داشته باشد. در این مقاله به دلایل اصلی کاهش روغن موتور می‌پردازیم.

وظایف روغن موتور

مهم‌ترین وظیفه روغن موتور، روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور است. اما روغن موتور وظایف دیگری هم دارد که ممکن است بعضی ها ندانند. بعضی از این وظایف شامل:

آب‌بندی: روغن موتور یک لایه نازک بین سیلندر و پیستون ایجاد میکند  و مانع از نفوذ آب میشود و در اصل به‌عنوان یک سیستم آب‌بندی عمل می‌کند.

خنک‌کاری: دمای موتور ‌هنگام کار به‌شدت افزایش می‌یابد. این گرما دمای قطعات مختلف را بالا میبرد. روغن موتور همچنین تا حدودی به خنک‌کنندگی موتور کمک می‌کند. به‌ این صورت که گرمای بدنه موتور را جذب میکند و به دیواره خارجی موتور انتقال می‌دهد.

تمیزکاری: ذرات معلقی که در اثر تماس با یکدیگر و احتراق رسوب می‌شود باعث کثیفی موتور و قطعات آن میشود. روغن این ذرات را به خود جذب میکند و به فیلتر روغن تحویل می‌دهد.

جلوگیری از زنگ‌زدگی: یکی از افزودنی‌های روغن، مواد ضداکسید است. این مواد تا حدود زیادی مانع از زنگ‌زدگی قطعات فلزی می‌شود.

ضربه‌گیری: قطعات متحرک در حین کار، ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌کنند  و روغن تا حدی این ضربات را دفع میکند.

نشانه‌های روغن کم کردن موتور ماشین

اگر روغن کم کردن موتور ماشین به موقع شناسایی شود میتواند در جلوگیری از عوارض احتمالی آن نقش مهمی داشته باشد. برخی از نشانه‌های کاهش روغن موتور برای رانندگان عادی قابل تشخیص هستند؛ اما بعضی دیگر فقط از سمت تعمیرکاران حرفه‌ای شناخته می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌های روغن کم کردن موتور ماشین موارد زیر هستند:

  • چراغ چک فشار روغن موتور ماشین روشن شود.
  •  بوی سوختگی استشمام شود.
  •  زیر ماشین به روغن ریزی بیفتد.
  • شتاب ماشین کاهش پیدا میکند.
  • ماشین به لرزش بیفتد.
  • ماشین یاتاقان بزند.
  • شتاب خودرو افت کند.
  • صدای تق تق از ناحیه موتور به گوش برسد.

 

 

مقدار مجازی که موتور ماشین روغن میتواند روغن کم کند چقدر است؟

بخشی از کاهش روغن موتور ماشین طبیعی است و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. میزان کاهش طبیعی روغن موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل به نوع خودرو، مدل ماشین، میزان کارکرد، نوع طراحی موتور خودرو، کیفیت روغن مصرفی و نوع رانندگی بستگی دارد. در کمترین حالت معمولا به ازای هر 1000 کیلومتر حدود 200 تا 250 سی سی روغن موتور خودرو کاهش می‌یابد. البته گاهی اوقات ممکن است در برخی از خودروها این عدد تا 0.5 لیتر هم افزایش پیدا کند.

 

دلایل روغن کم کردن موتور ماشین

روغن کم کردن موتور ماشین چند دلیل مهم دارد که در اینجا آنها را بررسی میکنیم:

1. کیفیت نامناسب روغن موتور

کیفیت نامناسب روغن خودرو اولین و مهم‌ترین دلیل کاهش سطح روغن موتور است. با توجه به مشخصات فنی موتور هر خودرو، روغن با گرید مشخصی را برای آن پیشنهاد می‌شود. بهتر است حتما روغن با گرید پیشنهادی برای خودرو خریداری شود. بیش از هر چیز گران‌روی یا ویسکوزیته روغن روی سرعت کاهش سطح آن تاثیر می‌گذارد. همچنین احتمال دارد یک محصول از سوی برندهای مختلفی در بازار عرضه شود. در نتیجه لازم است درباره برندهای مختلف تحقیق کرده و بهترین گزینه را خریداری کنید.

2. روغن سوزی در موتور

بخشی از روغن موتور از طریق منافذ موجود در سطح بلوکه سیلندر به درون محفظه احتراق نفوذ می‌کند. در نتیجه در اثر فرآیند احتراق، روغن موتور می‌سوزد. در این حالت معمولا روغن سوزی با خروج دود و بوی سوختگی از اگزوز ماشین همراه است. معمولا در حالت طبیعی حدود 150 سی سی روغن سوزی در 1000 کیلومتر در یک خودروی سواری رخ می‌دهد.

3. بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

هر روغن موتور برای روانکاری در بازه مشخصی از دما کاربرد دارد. در صورتی که دمای موتور به‌ هر دلیلی بیش از حد افزایش پیدا کند، احتمال تبخیر روغن موتور وجود دارد.

4. نشتی روغن موتور

یکی دیگر از عوامل مهم روغن کم کردن موتور ماشین نشتی است. نشتی روغن میتواند به دلایل مختلف از بخش‌های گوناگون خودرو اتفاق بیفتد. برای مثال می‌توان به کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن و کاسه نمد گلویی دلکو اشاره کرد. بسیاری از اوقات نشتی روغن در ناحیه زیر ماشین قابل مشاهده است. اما باید توجه داشت که گاهی اوقات هم این اتفاق نمیفتد.

5. رانندگی با دور موتور بالا

رفتار رانندگی روی سلامت فنی ماشین تاثیر بالایی دارد. رانندگی در دور موتور بالا برای سلامت قطعات موتور مخرب است. بالا بودن دور موتور باعث افزایش دمای موتور میشود. در نتیجه احتمال تبخیر روغن موتور وجود دارد.

6. آب بندی سوپاپ‌ها

اگر آب بندی سیلندر موتور به هم بخورد، نفوذ روغن به داخل موتور افزایش پیدا میکند. فرسایش واشر سرسیلندر مهم‌ترین عاملی است که آب بندی سوپاپ‌ها را با مشکل روبه‌رو میکند. در نتیجه روغن با مقدار بیشتری وارد سیلندر شده و روغن سوزی اتفاق میفتد. این موضوع معمولا با خروج دود زیاد از اگزوز ماشین همراه است.

7. چسبندگی سوپاپ‌ها و گاید

گاهی اوقات این امکان وجود دارد به دلیل حرارت بالای موتور، چسبندگی بین سوپاپ‌ها و گاید به وجود بیاید. این موضوع باعث می‌شود احتمال نفوذ روغن به داخل سیلندر افزایش پیدا کند. این موضوع از جمله مشکلاتی است که تنها از سوی تعمیرکار و با باز کردن موتور قابل تشخیص است.

8. فرسایش رینگ پیستون

کم کردن روغن موتور ماشین میتواند به دلیل فرسایش رینگ پیستون باشد. این قطعه حائل بین پیستون و بدنه سیلندر است. این قطعه از اصطکاک بین پیستون و بدنه سیلندر جلوگیری میکند. همچنین به عنوان آب بند جلوی ورود روغن به بلوکه سیلندر را می‌گیرد. در هنگام فرسایش رینگ پیستون، روغن به داخل بلوکه سیلندر نفوذ می‌کند. در ناین صورت شاهد روغن سوزی و کاهش سطح روغن موتور خواهیم بود.

9. تعمیر موتور

کم شدن روغن به دلیل تعمیر موتور نیز میتواند اتفاق بیفتد. معمولا بعد از تعمیر موتور، چیزی در حدود 0.5 تا 1 لیتر روغن در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌شود. در نتیجه لازم است بعد از تعمیر موتور، روغن موتور اضافی تهیه کرده و به فاصله چند روز در موتور بریزید.

 

اگر روغن موتور کم باشد چه می‌شود؟

کم شدن روغن در وهله اول در کاهش توان خودرو خود را نشان میدهد. اگر روان‌کاری به‌درستی انجام نشود،‌ اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل موتور داغ شده و شتاب‌گیری ماشین کاهش می‌یابد. هنگام افت توان ماشین مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.

روغن سوزی در موتور خودرو معمولا با تولید دود  همراه است. این موضوع باعث می‌شود آلاینده‌های بیشتری از خودرو متصاعد گردد. مهم‌ترین مشکل کاهش سطح روغن موتور، استهلاک قطعات داخلی موتور است. این موضوع باعث می‌شود عمر مفید بسیاری از قطعات موتور کاهش پیدا کند و هزینه زیادی برای رفع مشکل ایجاد کند.

 

راهکارهای جلوگیری از کاهش روغن موتور ماشین

 

  • رانندگی طولانی مدت در حالت دور موتور بالا نداشته باشید.
  • از روغن موتور استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.
  • سطح روغن موتور ماشین را به صورت مرتب چک کنید.
  • در فواصل زمانی تعیین شده در دفترچه راهنمای خودرو روغن موتور را تعویض کنید.
  • بعد از تعمیرات اساسی موتور، اضافه مصرف روغن موتور را در نظر بگیرید.

 

پایان

روغن موتور یکی از سیال‌های حیاتی در خودرو است. به هنگام خرید روغن موتور، دقت کرده و ترجیحا خریدتان در درجه اول بر اساس توصیه‌های سازنده باشد. اگر به هر دلیلی این امر برایتان میسر نیست؛ قبل از خرید روغن از یک کارشناس با تجربه راهنمایی بخواهید تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *