فنی آموزشی

نکات رانندگی در هوای بارانی

در شرایط بارانی دید رانندگان و همچنین عابرین در خیابان‌ها و جاده‌ها ضعیف و کمتر می‌شود. این روزها از خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین روزهای رانندگی می‌باشد. با رعایت چند نکته ضروری در رانندگی و بررسی نکات ایمنی می‌توانید رانندگی در جاده‌های لغزنده و بارانی را ایمن‌تر انجام دهید.

در این مقاله به بیان نکات رانندگی در هوای بارانی می‌پردازیم تا بتوانید سفری امن و مطمئن را تجربه کنید.

۱. تایرهای مناسب هوای بارانی

وظیفه اصلی تایرهای خودرو، عملکرد صحیح و حفظ اصطکاک میان اتومبیل و سطح جاده (لغزنده یا صاف) می‌باشد. نکته اصلی در اینجا بخش‌های مجزای آج‌های تایر است. شکل‌های هندسی مختلفی (چون نوار یا دنده) که با شیار بر روی تایر از یکدیگر جدا شده‌اند، آج تایر نامیده می‌شود. آج لاستیک، قابلیت کشش بیشتر را در سطح تایر ایجاد می‌کند و در هوای بارانی با جلو رفتن خودرو، آب را از زیر لاستیک کنار می‌زند که از این طریق تایر با جاده خشک برخورد می‌کند.

از همین جهت نوع لاستیک‌ها و طرح آج آن برای مسیرهای بارانی و جاده‌های لغزنده بسیار مهم است. لاستیک‌های بدون آج بسیار خطرناک هستند و حرکت خودرو را در جاده‌های خیس و لغزنده با مشکل مواجه خواهند کرد. تاریخ تولید لاستیک‌ها را نیز باید در نظر داشت. معمولاً بعد از گذشت زمان طولانی از تاریخ تولید تایر و عدم استفاده از آن برای خودرو (انبار کردن تایرها به دلیل مشکلات گمرکی و یا دلایل دیگر) چسبندگی آن برای جاده‌های لغزنده کاهش می‌یابد و خشک‌تر می‌شود.

رانندگان  می توانند با توجه به تاریخ تولید لاستیک‌ها که بر روی آن ثبت می‌شود، خرید مطمئنی انجام دهند.

مسئله دیگر در مورد تایرهای ایرانی، توجه به علامت استاندارد آن است. در بازار ایرانی ۲ نوع لاستیک عرضه می‌شود. یک نوع با مهر استاندارد که در هر دو طرف لاستیک وجود دارد و نمایانگر کیفیت بالا و درجه یک بودن لاستیک است. اما اگر تنها در یک طرف لاستیک مهر استاندارد وجود داشته باشد، بیانگر کیفیت پایین‌تر لاستیک می‌باشد. علت این امر نیز به خاطر ایجاد وقفه قطع برق در حین تولید لاستیک‌ها می‌باشد که در نوع درجه دو قرار می‌گیرد. بنابراین اولین نکته برای رانندگی در هوای بارانی، وجود تایرهای مناسب خودرو مخصوص جاده‌های لغزنده و بارانی است.

۲. تعویض به موقع روغن ترمز خودرو

همان طور که میدانید در هوای بارانی و جاده‌های خیس، چسبندگی تایرها کمتر می‌شود. در نتیجه احتمال خیس شدن لنت‌های ترمز، قفل شدن چرخ‌ها و کاهش قدرت آن وجود دارد. با تعویض به موقع روغن ترمز خودرو و استفاده از لنت‌های باکیفیت و استاندارد، میتوانید تأثیرات منفی بارندگی را بر قدرت لاستیک‌ها و ترمز خودرو کاهش دهید.

۳. چک کردن سیستم برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور

قبل از آغاز رانندگی در روزهای بارانی، باید عملکرد موتورهای برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور را کنترل کرد. سیستم برف‌پاک‌کن اتومبیل نقش بسیار مؤثری در ایجاد دید بهتر در هوای بارانی دارد.

برف پاک کن را  قبل از بسته شدن دید روشن کنید. اشتباه برخی رانندگان این است زمانی برف پاک کن را روشن میکنند که دید جلو کاملاً بسته و مغشوش بشود.

نکته ی دیگر اینکه در صورتی که تصمیم به مسافرت دارید مقدار کافی محلول شیشه شور اضافه در صندوق عقب خودروی خود نگه دارید . علاوه بر این اگر قصد سفر به مناطق سرد در فصل زمستان را دارید بهتر است از کمی محلول ضد یخ و یا الکل در مخزن آب شیشه شور استفاده کنید تا با یخ زدگی مواجه نشوید.

نکات رانندگی در هوای بارانی

۴. چک کردن چراغ‌ها و سیستم روشنایی خودرو

چهارمین نکته برای ایمنی رانندگی در روزهای بارانی، کنترل کردن عملکرد استاندارد و درست چراغ‌های خودرو است. قابل ذکر است که استفاده از چراغ‌های زنون یا هدلایت که امروزه نظر رانندگان زیادی را جلب کرده است، علاوه بر اینکه باعث افزایش دید رانندگان نخواهد شد ، می تواند باعث ایجاد خطرات جدی گردد.

نور سفید این چراغ‌ها اگر چه بازتاب نور بیشتری را دارد، اما در اصل باعث کاهش دید رانندگان در جاده‌های بارانی خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از چراغ‌های استاندارد خودرو برای روزهای بارانی استفاده کنید تا از این بابت مشکلی رخ ندهد.

۵. روشن کردن سیستم بخار زدایی شیشه‌های خودرو

افزایش رطوبت هوا و وجود اختلاف دمای داخل اتومبیل با بیرون آن در هوای بارانی باعث میشود شیشه‌های خودرو پوشیده از بخار خواهد شد. به همین دلیل برای حفظ دید راننده و تسلط کامل به جلو، حتماً سیستم بخار زدایی شیشه و همچنین سیستم تهویه مطبوع اتومبیل را روشن کنید.

۶. رعایت سرعت مجاز در جاده‌های بارانی

پرواضح است که نوع رانندگی در هوای بارانی کاملاً متفاوت از رانندگی در هوای گرم و جاده‌های خشک است. به همین دلیل اول باید سرعت مطمئنه و مجاز را رعایت کرد تا خطر از دست رفتن کنترل اتومبیل کاملاً از بین برود. سرعت‌های مجازی که برای جاده‌ها تعیین شده مخصوص شرایط آب‌وهوای مساعد و جاده‌های خشک می‌باشد. در هوای بارانی سرعت باید کمتر از حد تعیین شده باشد. همیشه به یاد داشته باشید سرعت کم خودرو برای رانندگی در هوای بارانی تأثیر به سزایی در جلوگیری از سوانح رانندگی دارد.

همچنین از شتاب‌گیری‌های لحظه‌ای و ترمز گرفتن‌های شدید نیز خودداری کنید. ترمز ناگهانی و پر شدت در جاده‌های لغزنده، سبب لیزی و انحراف خودرو از مسیر خواهد شد. البته اگر خودروی شما مجهز به سیستم‌های ترمز ABS و EBD نباشد، مطمئناً وضعیت خیلی بحرانی‌تر خواهد شد. در نتیجه با سرعت مطمئن در جاده‌های لغزنده حرکت کنید تا مجبور نشوید که در یک لحظه برای توقف کامل خودرو ترمز کنید.

دوم اینکه فاصله مناسب خود را از اتومبیل‌های جلو و کناری رعایت کنید. زیرا قدرت ترمزگیری اتومبیل در جاده‌های خیس به شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر از سبقت‌گیری‌های پرخطر و رانندگی با سرعت بالا اجتناب کنید. کاهش سرعت و رعایت فاصله زیاد خودرو خود با سایر اتومبیل‌ها، بهترین روش رانندگی در هوای بارانی است.

سوم اینکه همیشه رانندگی در هوای بارانی را با دقت بیشتری انجام دهید زیرا ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی کنترل خود را از دست بدهید.

همچنین با وجود مهارت‌ها و تجربه بالای رانندگی خود، همیشه این فرض را در نظر بگیرید که شاید راننده خودروی کناری شما مبتدی باشد، پس حتماً موارد احتیاطی را مدنظر قرار بدهید.

۷. دقت و تمرکز بالا در رانندگی

رانندگی در هوای بارانی دشوارتر از رانندگی در روزهای دیگر است. عواملی مثل زاویه دید محدود برای رانندگی، وجود سرعت کم در جاده، خیس بودن زمین و چسبندگی بسیار کم لاستیک‌ها به سطح زمین می‌تواند خیلی سریع حوصله و طاقت هر راننده‌ای را از بین ببرد. پس سعی کنید که برای جلوگیری از وقوع هر نوع پیشامد ناگواری، دقت خود را برای رانندگی در این روز خاص بارانی بیشتر کنید. همچنین مطلقاً از تلفن همراه در حین رانندگی و یا هر چیزی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، در این مورد خاص استفاده نکنید.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *