فنی آموزشی

انواع رنگ دود اگزوز و دلایل آن

همانطور که میدانید عیب‌یابی خودرو مقوله‌ای فنی و تخصصی به شمار می‌رود. برای  تشخیص عیوب گوناگون یک اتومبیل به تجربه و دانش فراوانی نیاز است. اما گاهی اوقات می‌توان از روی برخی نشانه ها، به وجود نقص در بخش‌های فنی خودرو پی برد. تغییر رنگ دود اگزوز یکی از بارزترین و راحت‌ترین راه‌های تشخیص عیب موتور اتومبیل به شمار می‌رود. در حالت عادی، اصولا گازهای خروجی از اگزوز خودروهای جدید باید بدون‌رنگ باشد. اما در وضعیت غیرعادی، گازهای خروجی از اگزوز ممکن است به سه رنگ آبی، سفید یا سیاه درآیند که نشان ازوجود ایرادی در خودور است.

البته در نظر داشته باشید خروج بخار سفیدرنگ از لوله اگزوز در هنگام هوای سرد و مرطوب نشانه خرابی موتور نیست.

در ادامه مطلب، به تفسیر رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو خواهیم پرداخت.

 

دود آبی‌رنگ: نشانه روغن‌سوزی

اگر از اگزوز اتومبیل گازهای آبی‌رنگ خارج شود، باید به فکر تعمیر روغن‌سوزی موتور خودرو باشید.

در این شرایط احتمالا رینگ و پیستون اتومبیل نقص دارد و توانایی آب‌بندی محیط سیلندر را در برابر نفوذ روغن از دست داده است.

شکستگی یا خوردگی رینگ کمپرس، تغییر ابعاد پیستون یا سیلندر و همچنین وجود خراش در سطح دیواره سیلندر، می‌تواند دلیل روغن‌سوزی موتور و خروج دود آبی‌رنگ از اگزوز باشد. البته خرابی کاسه‌نمدهای ساق سوپاپ هم ممکن است به روغن‌سوزی منجر شود. در این صورت، با بازشدن سرسیلندر و تعویض کامل این کاسه‌نمدها مشکل حل خواهد شد.

در نظر داشته باشید اگر دود آبی‌رنگ تنها درهنگام سرما از اگزوز به بیرون خارج شود و پس از گرم‌شدن پیشرانه دیگر‌قابل مشاهده نباشد، می‌شود پی برد که صرفا کاسه‌نمدهای ساق سوپاپ ایراد پیدا کرده‌اند و  رینگ و پیستون‌ها سالم هستند.

به هر حال، خروج دود آبی‌رنگ از اگزوز قطعا نشانه روغن‌سوزی پیشرانه است.

انواع رنگ دود اگزوز و دلایل آن

دود سیاه‌رنگ: نشانه تنظیم نامناسب نسبت سوخت به هوا

هرگاه دود سیاه از اگزوز خودرو بیرون زد، نشان این است که تعادل میان نسبت سوخت به هوا در محفظه احتراق بهم ‌خورده است. درنتیجه، دود خروجی از اگزوز به رنگ سیاه درآمده است. وجود ایراد در انژکتورها، مسدودشدن ورودی هوا به موتور، کثیفی فیلتر هوا، خرابی دریچه ساسات در خودروهای کاربراتوری، وجود ایراد در سنسور اکسیژن یا سایر سنسورهای مرتبط با اندازه‌گیری فشار و جرم هوا، می‌توانند دلیل برهم‌خوردن تعادل میزان سوخت و هوای ورودی به موتور باشند.

انواع رنگ دود اگزوز و دلایل آن

دود سفیدرنگ: نشانه ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق

در صورتی که درهوای سرد ومرطوب گازسفیدرنگ از اگزوز خارج شود، کاملا عادی است و دلیل وجود ایراد در موتور خودرو به شمار نمی‌رود. اما اگر دود غلیظ سفیدرنگ را همراه با کارکرد نسبتا بد موتور و کاهش سطح مایع خنک‌کننده رادیاتور مشاهده کردید، باید بدانید که آب به هر دلیلی به درون محفظه احتراق نشت پیدا کرده و به احتمال قوی، واشر سرسیلندر سوخته است. البته وجود ترک در سرسیلندر یا بلوک موتور نیز می‌تواند دلیل نشتی آب به درون محفظه سیلندر باشد.

در این هنگام، جهت جلوگیری از بروز ایرادهای اساسی در موتور، واجب است خودرو هرچه سریع‌تر جهت انجام تعمیرات به مراکز خدماتی ارجاع داده شود.

اگر می‌خواهید موتور اتومبیل‌تان برای مدت‌های طولانی هم‌چون ساعت به کار خود ادامه دهد، واجب است به نشانه‌های خرابی آن ازجمله تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز توجه ویژه نشان دهید.

به‌خصوص اگر رنگ دود اگزوز حالت آبی یا سفید داشته باشد، باید فورا موتور اتومبیل مورد تعمیر قرار گیرد تا از بروز ایرادات پرهزینه‌تر نظیر تعمیر کامل پیشرانه یا حتی تعویض آن پیشگیری شود. علاوه بر تغییر رنگ دود خروجی اگزوز، شنیده‌شدن هرگونه صدای ناهنجار از سمت موتور و گیربکس خودرو نیز می‌تواند نشانه بروز ایرادات بعضا ناگوار در بخش‌های فنی خودرو باشد؛ در این موارد نیز بهتر است اتومبیل هرچه سریع‌تر توسط کارشناسان ماهر و زبده مورد بررسی قرار بگیرد.

انواع رنگ دود اگزوز و دلایل آن

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *