فنی آموزشی

فیلرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟  بسیاری از قطعات خودرو به این دلیل که بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و طول عمر آن‌ها کم نشود، نیاز دارند تا به یک میزان لقی استاندارد با دیگر قطعات مجاور خود در تماس باشند. اینگونه موتور اتومبیل می تواند به صورت روان و با کارکردی کاملا منظم، وظیفه خود را انجام دهد.

فیلر زدن یعنی یکی از انواع لقی‌ها باید تنظیم شود. در صورت عدم تنظیم استاندارد، منجر به بد کارکردن موتور، ریپ زدن، افزایش مصرف سوخت، کاهش عمر موتور، ساییدگی اجزای سرسیلندر و برخی اشکالات دیگر خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم فیلرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه feeler یک ابزار مکانیکی است. شامل ورقه‌های نازک فلزی که هر کدام از این ورقه‌ها ضخامت مشخصی دارند. می‌توان با استفاده از آن‌ها میزان فاصله بین اجزای داخلی موتور را به طور نسبتا دقیق سنجید.

فیلرگیری چیست؟

سوپاپ‌هایی که روی سرسیلندر نصب شده اند توسط بادامک‌های میل‌سوپاپ به طور مدام باز و بسته می‌شوند. حال امکان دارد که بادامک‌ها به صورت مستقیم روی استکانی سرِ سوپاپ ضربه وارد کنند و یا به طور غیرمستقیم با انگشتی یا اسبک نصب‌شده روی سرسیلندر در ارتباط باشند.

اسبک‌ها قطعات فلزی هستند که از یک طرف با بادامک‌های میل‌سوپاپ و در سمت دیگر با سوپاپ تماس پیدا می‌کنند. باید یک میزان لقی استاندارد بین سر سوپاپ تا انتهای اسبک باشد. زیرا در زمانی که موتور سرد است، فاصله میان این دو به دلیل انبساط دمایی نسبت به زمانی که موتور کاملا گرم است، متفاوت خواهد بود. اگر لقی بین سر سوپاپ و اسبک به طور استاندارد تنظیم نشود، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها یا میزان حرکت این قطعات نسبت به حالت استاندارد تفاوت پیدا می کند. در این صورت ممکن است عملیات چهارگانه مکش، تراکم، انفجار و تخلیه سیلندر دچار اختلال شود. در این حالت سروصدای موتور بیشتر و همچنین، توان پیشرانه، کشش خودرو و مصرف سوخت نیز تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

به همین دلیل است که خودروهای دارای اسبک غیرهیدرولیک در فواصل زمانی مختلف نیاز به فیلرگیری پیدا می‌کنند. البته امروزه عملیات فیلرگیری به صورت خودکار از طریق تایپیت‌های هیدرولیک انجام می‌شود و خودروهای جدید دیگر نیازی به فیلرگیری ندارند.

 

روش فیلرگیری

روش فیلرگیری بر حسب نوع موتور متفاوت است. اما به طور کلی باید گفت ابتدا باید سوپاپ‌های خانه شماره ۱ را در یک موتور چهار سیلندر مثل موتور پراید، به حالت قیچی درآورد. وضعیت قیچی زمانی است که سوپاپ دود سیلندر شماره یک کاملا بسته باشد. در مقابل آن سوپاپ هوا در آستانه باز شدن قرار داشته باشد. در این حالت خانه شماره یک در وضعیت قیچی قرار دارد. سپس می‌توان به فیلرگیری سوپاپ‌های خانه شماره چهار و همچنین سوپاپ هوای سیلندر شماره سه و دود خانه شماره دو پرداخت. برای فیلرگیری سایر سوپاپ‌های باقیمانده نیز باید به صورت برعکس ابتدا سیلندر شماره چهار را به حالت قیچی درآورد. همین فرآیند را روی سوپاپ‌های سیلندر شماره یک و دیگر سوپاپ‌های خانه شماره دو و سه انجام می شود.

علائم فیلر گیری نامناسب

هنگامی که فیلر سوپاپ مشکل داشته باشد، دو حالت پیش می آید. اول حالتی که فیلر بیش از حد شل باشد. سرسیلندر صدایی شبیه چیک چیک بدهد. و راندمان موتور پایین بیاید. در حالت کم بودن لقی یا به‌اصطلاح سفت بودن فیلر نیز استهلاک قطعاتی مثل میل‌سوپاپ و سوپاپ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. درنتیجه عمر مفید قطعات سرسیلندر پایین می آید. همچنین راندمان موتور نیز تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت.

در پایان مقاله این مقاله یادآوری میکنیم که اکثر خودروهای جدید مجهز به تایپیت هیدرولیک‌های اتومات هستند و نیازی به فیلرگیری ندارند. اما خودروهای قدیمی‌تر مثل پرایدهای تولید شده در سال‌های قبل از دهه ۹۰ ، پیکان، پژو آردی و… جهت کاهش سروصدای موتور و بهبود راندمان باید در دوره های زمانی نه‌چندان طولانی فیلرگیری قرار بشوند. توصیه می‌کنیم مبحث فیلرگیری این موتورها را جدی بگیرید تا اتومبیل شما بازده فنی بهتر، سروصدای کمتر و مصرف سوخت مناسب‌تری داشته باشد.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *