فنی آموزشی

کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

آیا می‌دانید کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ بسیاری از افراد به دلایل متعددی به خرید خودروی دست دوم تمایل دارند. خرید خودرو یک کار تخصصی است و همه افراد دانش کافی برای خرید یک خودروی سالم را ندارند. در نتیجه بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید. البته در سال‌های اخیر حتی برای خرید ماشین صفر نیز از کارشناس کمک می‌گیرند. این افراد بخش‌های مختلف ماشین را بررسی کرده و پس از اطمینان از سالم بودن قطعات و بدنه، قیمت اصلی آن را اعلام می‌کنند.

کارشناسی خودرو چیست؟

کارشناسی خودرو فرآیندی است که در آن مشخصات فنی، بدنه، آپشن‌ها و … توسط یک یا چند فرد متخصص بررسی می‌شوند. هدف از این فرآیند ارزیابی سلامت و کیفیت خودرو است. کارشناسی ماشین معمولا قبل از انجام معامله صورت می‌گیرد. به این ترتیب قیمت واقعی خودرو با انجام بررسی‌های کارشناسی تعیین می‌شود.

هر خودرو از هزاران قطعه تشکیل می‌شود. طبیعی است که شما به‌عنوان خریدار ماشین، آشنایی چندانی با بسیاری از این قطعات نداشته باشید. ضمن اینکه تشخیص مواردی مانند تصادفی بودن خودرو یا تعویض رنگ و قطعات بدنه ماشین، گاهی تنها با استفاده از دستگاه‌های تخصصی امکان‌پذیر است. به‌همین دلیل باید حتما قبل از خرید ماشین، به‌سراغ کارشناس خودرو خبره بروید.

کارشناسی خودرو شامل چیست؟

کارشناسی بدنه خودرو

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث کارشناسی بدنه، تشخیص تصادف‌های سنگین احتمالی خودرو است. تصادف‌های سنگین باعث آسیب دیدن شاسی و ستون‌های خودرو می‌شوند. افراد با تجربه توصیه می‌کنند که ترجیحا از خرید ماشین‌هایی که شاسی و ستون آن‌ها تعمیر شده، صرف نظر کنید.

کارشناسی رنگ خودرو در تشخیص تصادفی بودن آن نقش بسزایی ایفا می‌کند. خیلی از اوقات صافکاری و نقاشی ماشین تصادفی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که هر کسی با چشم نمی‌تواند این موضوع را تشخیص دهد. به‌همین دلیل کارشناسان ماشین از دستگاه اختصاصی تشخیص رنگ خودرو برای این منظور استفاده می‌کنند. این دستگاه با اندازه‌گیری ضخامت رنگ بدنه در قسمت‌های مختلف، تعویض رنگ را به‌راحتی تشخیص می‌دهد.

کارشناسی فنی خودرو

خیلی از هزینه‌های جانبی که خریداران خودرو متحمل می‌شوند، مربوط به مشکلات فنی هستند. در نتیجه کارشناسی فنی خودرو نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا در گام اول برای ارزیابی عملکرد قطعات مختلف پیشرانه از دستگاه دیاگ استفاده می‌شود.  این دستگاه به‌خوبی می‌تواند ایرادهای احتمالی موجود در قطعاتی مانند سنسورهای ماشین را مشخص کند. ضمن اینکه اطلاعات ارزشمند دیگری  از تست دیاگ مانند سابقه باز شدن کیسه‌های هوا، کیلومتر واقعی طی شده ماشین و میزان مصرف سوخت آن به دست ِمی آید.

کارشناسی آپشن‌های خودرو

کارشناسی آپشن‌های خودرو به‌ویژه در ماشین‌های وارداتی اهمیت زیادی دارد. قیمت یک خودرو به‌دلیل وجود برخی از آپشن‌ها گاهی ده‌ها میلیون با سایر ماشین‌ها تفاوت پیدا می‌کند. بنابراین لازم است که مطمئن شوید، هزینه‌ای که می‌پردازید برای خودرویی با آپشن‌های سالم است. کارشناسی خودرو در این زمینه نیز کمک کننده است.

کارشناسی ماشین با تست رانندگی

عملکرد خودرو بدون رانندگی، آن طور که باید و شاید مشخص نمی‌شود. آخرین مرحله قبل از پایان کارشناسی ماشین، تست رانندگی است. برای مثال تا زمانی که پشت فرمان ننشینید، نمی‌توانید درباره میزان شتاب‌گیری ماشین و وضعیت سیستم تعلیق اطلاعات خوبی به‌دست بیاورید. ضمن اینکه سلامت ترمزها و سیستم هیدرولیک فرمان هم با رانندگی مشخص می‌شود. کیفیت تعویض دنده در خودروهای دستی و اتومات نیز با تست رانندگی ارزیابی می‌شود.

ارائه ی برگه ی ضمانت کارشناسی خودرو

یکی دیگر از مراحل به تدوین برگه ی ضمانت اختصاص دارد. این برگه اطلاعات وضعیت سلامت بدنه، فنی و رنگ خودرو را شامل می شود.

تجهیزات کارشناسی شامل چه چیزهایی است؟

  • دستگاه دیاگ
  • ذره‌بین
  • آج سنج لاستیک
  • دستگاه تستر روغن ماشین
  • چراغ قوه
  • دستگاه تستر باتری و دینام
  • دستگاه تشخیص رنگ خودرو (قلم مگنت و ضخامت سنج دیجیتال)
  • آینه مکانیکی
  • گوشی عیب یاب
  • دستگاه بروسکوپ یا دوربین آندوسکوپی مکانیکی

بخشی از فرآیند کارشناسی خودرو به‌صورت چشمی انجام می‌شود؛ اما قسمت‌های مهم دیگری مانند تشخیص رنگ و عیب یابی قطعات فنی و آپشن‌های ماشین با دستگاه صورت می‌گیرند که در بالا به آن اشاره کردیم.

ویژگی‌های کارشناس خودروی حرفه‌ای چیست؟

یک کارشناس خودرو باید مانند تعمیرکار حرفه‌ای با بخش‌های مختلف فنی ماشین آشنایی داشته باشد. همچنین باید قطعات یدکی خودروها را با به‌خوبی بشناسد.

اگر قصد دارید به‌ عنوان کارشناس خودرو مشغول به کار شوید، باید تمام تجهیزات مورد نیاز آن را تهیه کنید. همچنین قبل از آن لازم است که روی بحث‌های تخصصی در این حوزه مسلط باشید.

علاوه بر این باید روی روش‌هایی که صافکارها و نقاش‌ها برای تعمیر بدنه ماشین استفاده می‌کنند، آگاهی داشته و اطلاعات درست و کاملی از مدل‌های مختلف خودروهای داخلی و وارداتی موجود در بازار داشته باشید. نحوه قیمت‌گذاری خودرو یکی دیگر از مهارت‌های ضروری کارشناس خودرو است.

جمع‌بندی

طبق آمار دریافت شده از معاملات انجام شده در بازار خودرو، تخمین زده‌ شده که افراد معمولاً به طور میانگین هر پنج سال یک بار اقدام به تعویض خودروی خود می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد خرید خودروهای نو و دست دوم رونق بسیار خوبی در بازار خودروی کشور دارد. در سال‌های قبل به دلیل استقبال بیشتر افراد از خرید خودروهای نو، بحث کارشناسی خودرو از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

امروزه با توجه به قیمت روز خودرو، خرید و فروش خودرو کارکرده بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. این پروسه مهم ترین روش برای جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های سنگین در خرید خودروهای کارکرده به خریدار و کسب اطلاع دقیق از ارزش خودرو برای طرفین معامله است.

برای اطلاع از محصولات پاینده روی لینک زیر کلیک کنید:

محصولات قطعات یدکی پاینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *