فنی آموزشی

هوک ماشین چیست؟

هوک ماشین چیست؟

هوک ماشین اصطلاحی است که این روزها در آگهی‌های فروش برخی خودروهای لوکس به چشم می‌خورد. با وجود این‌که هوک عقب یک آپشن ساده است اما بسیاری از افراد با ماهیت آن آشنایی ندارند.

 

 

 

معرفی هوک ماشین

هوک (hook)، در اصطلاح به معنی قلاب یا چنگک است. در آپشن‌های خودرو هم به قلاب تقریباً U شکلی گفته می‌شود که با قرارگیری در قسمت عقب یا جلوی خودرو، برای بکسل کردن یا بکسل شدن استفاده می‌شود. البته به قلاب‌های افقی که تقریباً در سپر جلو و عقب همه خودروها وجود دارد، هوک گفته نمی‌شود. منظور از هوک، قلابي عمودی است که معمولاً در قسمت مياني سپر ديده مي‌شود و به شاسي متصل است.
هوک در مقايسه با بکسل‌بندهاي عادي قدرت و استحکام بسيار بيش‌تري دارد و معمولاً براي يدک‌کشيدن تريلرها و حتي قايق از آن استفاده مي‌شود. به همين دليل، کاربرد اصلي اين قطعه در خودروهاي با شاسي مستقل مثل پيکاپ‌هاي درشت‌ هيکل و SUV‌ هاي آفرودي است. اما در برخي از کراس‌اوورها و حتي سدان‌ها نيز شاهد استفاده از هوک هستيم که نمي‌تواند چندان کاربردي باشد.

 

نحوه استفاده از هوک ماشین

برای استفاده کردن از هوک باید توجه داشته باشید که حتماً از طناب‌های مخصوص پلی استر با حلقه‌های فلزی در دو سر آن استفاده کنید. اینگونه آسیبی به هوک یا قطعه بکسل‌شده نمی رسد. برای هوک ماشین، استفاده از زنجیر یا طناب‌های معمولی به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. نکته دیگری که در استفاده از هوک باید به آن توجه داشته باشید، وزن بار بکسل‌شده است. این وزن از حداکثر وزن قابل کشش توسط خودرویتان (مندرج در دفترچه راهنمای خودرو) نباید بیش‌تر باشد. واضح است که کشیدن بارهای بسیار سنگین معمولا آسیب جدی به شاسی خودرو وارد می کند. حتی اگر برای مسافتهایی کوتاه باشد.

 

هوک ماشین نوعی آپشن خودرو به حساب می آید که معمولا بصورت استاندارد بر روی خودروها نصب نمیشود. ولی برخی لوازم جانبی هستند که بصورت استاندارد بر روی خودروها نصب میشوند. برخی از آنها را در زیر مشاهده می کنید.

لوازم جانبی در فروشگاه اینتترنتی پاینده

منبع : همراه مکانیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *