اخبار تویوتا, اخبار خودرویی

سه دهه اولین های جهان از لکسوس (قسمت اول)

امسال لکسوس سی امین سال تولیدش را جشن می گیرد.

لکسوس به دلیل حساسیت و نوآوری در محصولات، در طی سی سالی که از آغاز تولیدش می گذرد، از تکنولوژی های بسیاری برای اولین بار در صنعت خودروسازی استفاده کرده است. به مناسبت سی مین سال حضورش، به سی مورد از این “اولین”ها اشاره می کنیم:

 

 1- اولین خودروی لوکس کراس اوور (crossover)

در سال 1998، با لکسوس آرایکس300 (Lexus RX300) اولین کراس اوور دنیا به بازار آمد. پدید آمدن خودروهای کراس اوور که در واقع مدل هایی از خودرو مابین اس یو وی (SUV) و هاچبک و سدان هستند، نقطه عطفی در صنعت خودرو بوجود آورد.

 لکسوس -فروشگاه پاینده

 

Lexus RX300

 

2- اولین خودروی هیبریدی لوکس دنیا

در سال 2005 با تولید Lexus RX 400h، اولین خودروی هیبریدی لوکس با پیشرانه نوآورانه ای که موتور 6 سیلندر 3/3 لیتری را با موتور برقی قدرتمندی ترکیب می کرد، تولید شد. این ترکیب، 273 اسب بخار نیرو داشت که با مزیت کم صدایی، از خودروهای خاص زمان خود بود.

لکسوس - فروشگاه پاینده

Lexus RX 400h

 

3- پیشرانه تمام هیبریدی 8 سیلندر

زمانی که در سال 2007، لکسوس LS 600h تولید شد، اولین خودروی تمام هیبریدی 8 سیلندر دنیا بود که می توانست با مدل های 12 سیلندر وارد رقابت شود.

 

لکسوس- فروشگاه پاینده

Lexus LS 600h

 

4-فرمان قابل تنظیم با ایربگ یکپارچه SRS

لکسوس ال اس 400 که همان اولین لکسوس تولید شده است، به ایربگ SRS )Supplementary Restraint System) تجهیز شد که در دوجهت قابل تنظیم بود.

لکسوس - فروشگاه پاینده

 

5-سیستم Climate Concierge

این سیستم در عین حال که مربوط به تهویه داخل کابین خودروست و دمای هر بخش را جداگانه و اتوماتیک تنظیم میکند، بصورت خودکار تنظیم دمای صندلی ها و فرمان خودرو را نیز به عهده دارد و آن را در بهینه ترین حالت ممکن کنترل می نماید.

 

6- مسیریابی ماهواره ای استاندارد

اولین لکسوس تولید شده در سال 1989، اولین مسیریاب ماهواره ای استاندارد را دارا بود.

 

7-دیفرانسیل گشتاور محوری در RC F

مدل RC F اولین خودروی موتور-جلو، دیفرانسیل عقبی بود که دیفرانسل آن اصطلاحا torque-vectoring بود. این سیستم شامل چند سری صفحه کلاچ بود تا بتواند گشتاور را بطور مناسب به چرخ های عقب منتقل کند.

 

8-سیستم صوتی کلاریفی (ClariFi)

آخرین مدل سیستم صوتی برند مارک لوینسون (Mark Levinson)، بصورت خاص برای مدل های لکسوس طراحی شده و از سیستم ClariFi استفاده کرده است. این سیستم می تواند از تمامی منابع، موسیقی را دریافت، تحلیل و تقویت کند.

 

9-اولین خودروی لوکس دیفرانسیل عقب هیبریدی

خودرویی با این ویژگی اولین بار با مدل  GS 450h در سال 2007 به تولید انبوه رسید.

 

لکوسو - فروشگاه پاینده

 

10-اولین خودروی دارای 8 دنده اتوماتیک

برای اولین بار خودرویی با 8 دنده اتوماتیک در سال 2006 با مدل LS 460 محقق شد. این تکنولوژی بعدها نیز برای مدل های دیگر دیفرانسل عقب لکسوس مورد استفاده قرار گرفت.

 

لکسوس - فروشگاه پاینده

11- سایت اختصاصی تولید پیشرانه

سایت Kokura لکسوس در ژاپن اولین سایت اختصاصی تولید پیشرانه های هیبریدی است. خط مونتاژ این محصول با فشار هوا، ذرات معلق را محدود می کند تا اختلالی در روند آن صورت نگیرد.

لکسوس - فروشگاه پاینده

 

12-ساخت فرمان از بامبو

لکسوس جی اس (Lexus GS) اولین خودرویی بود که فرمان آن از بامبو (به عنوان متریال قابل بازیافت) ساخته شد.

لکسوس - فروشگاه پاینده

 

14- شیشه جلوی با بازتاب کم

سومین نسل لکسوس LS 430 از این شیشه ها استفاده کرد. درواقع با بهره گیری از نوعی کت (coat) روی شیشه، درخشش آن در معرض تابش را کم می کرد. این تکنولوژی بخصوص برای لکسوس های با داشبورد روشن بسیار کارآمد بود.

 

ادامه دارد

 

منبع : نیوز روم لکسوس 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *