اخبار تویوتا, اخبار خودرویی

تویوتا در دنیای شهرسازی چه نقشی را ایفا کرد؟

تویوتا دنیای شهرسازی را منقلب می کند

ماه گذشته تویوتا از نتایج تحقیقاتش در طراحی شهر هوشمند در ژاپن رونمایی کرد. این شهر، که وون (Woven) نام گذاری شده، قرار است در زمینی 175 هکتاری در دامنه کوه فوجی ساخته شود.

نام این شهر که معنای “بافته شده” را دارد، برگرفته از کانسپت طراحی آن است که قصد دارد اکوسیستمی بهره مند از سوخت هیدروژنی را به هم بدوزد. پیش بینی می شود این شهر مانند یک آزمایشگاه زنده، محل اقامت محققین و خانواده هایشان باشد تا تکنولوژی های بکار رفته را استفاده و آزمایش کنند و در صورت نیاز آن را ارتقا دهند.

این شهر مجهز به ربات ها، خانه های هوشمند و هوش مصنوعی می باشد.

تویوتا و شهرسازی- فروشگاه پاینده

آکیو تویودا، مدیرعامل فعلی کمپانی تویوتا موتور می گوید: ” ساختن یک شهر کامل از صفر، حتی در یک مقیاس کوچک، یک فرصت استثنایی برای توسعه تکنولوژی های آینده چون سیستم های اجرایی دیجیتال برای زیرساخت های شهری است.

زمانی که انسان ها، ساختمان ها و ماشین ها بتوانند با دیتاها و سنسورها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، می توانیم تکنولوژی هوش مصنوعی را بطور مجازی و حقیقی بیازماییم و از حداکثر پتانسیل آن بهره مند شویم.”

تویوتا از همه تجارت ها و شرکای آکادمیک از سراسر دنیا دعوت می کند تا در این پروژه همکاری کنند.

برای طراحی شهر وون، تویوتا با معمار دانمارکی جارک اینگلز (Bjarke Ingels) موسس و مدیرعامل گروه معماری بیگ BIG (Bjarke Ingels Group) همکاری می کند. این شرکت طراحی دفتر مرکزی گوگل در لندن و مراکز تجاری بین المللی نیویورک را در کارنامه خود دارد.

تویوتا شهرسازی - فروشگاه پاینده

طراحی شهر وون چه ویژگی هایی دارد؟

در مسترپلان این شهر، خیابان ها به سه دسته بندی کلی تقسیم شده اند: نوع اول فقط برای خودروهای تندرو، نوع دوم برای ترکیب کندروها و پیاده ها و نوع سوم فقط برای پیاده ها که مسیرها در تلفیق با پارک منظور شده اند. این سه نوع بصورت شبکه ای درهم تنیده شده اند.

تویوتا شهرسازی- فروشگاه پاینده

این شهر قرار است تماما پایدار و دوستدار محیط زیست باشد. ساختمان ها اکثرا از چوب ساخته شده اند تا تولید کربن را به حداقل برسانند.

معماری آن ملهم از معماری بومی چوبی ژاپنی و با متدهای ساخت ربات ها در نظر گرفته شده اند. بام تمام ساختمان ها از صفحات فوتو ولتاییک (photo-voltaic) پوشیده شده است که با انرژی خورشیدی برق مورد نیاز را تامین کند.

تویوتا شهرسازی- فروشگاه پاینده

در این شهر تنها خودروهای بدون آلودگی (zero-emission) قادر به ورود و تردد هستند. برای حمل و نقل عمومی، امور خدماتی و فروشگاه های سیار، خودروی e-Palette تویوتا منظور شده است.

تویوتا شهرسازی- فروشگاه پاینده

تویوتا معتقد است که همزمان با تمرکز به ارتقاء تکنولوژی های استفاده شده در این شهر لازم است زیرساخت های اجتماعی نیز لحاظ شوند. به همین سبب پارک های مرکزی بزرگ، پارک های محلی و پلازاهایی برای گردهم آمدن افراد ساکن این شهر طراحی شده اند.

تویوتا شهرسازی- فروشگاه پاینده

تویوتا شهرسازی -فروشگاه پاینده

ربات هایی که درون خانه های این شهر هوشمند هستند، در امورات شخصی و روزانه به ساکنانش کمک می کنند و با بهره گیری از هوش مصنوعی و سنسورهای مخصوص، وضعیت سلامت و نیازهای اولیه افراد را تحت کنترل خواهند داشت.

تویوتا شهرسازی- فروشگاه پاینده

آغاز کارکرد این شهر با دوهزار نفر پیش بینی شده و در صورت موفقیت شهر و تعداد ساکنانش گسترش خواهند یافت.

ساخت این پروژه از سال 2021 و با حدود ده سازه آغاز خواهد شد.

منبع: گلوبال تویوتا

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *