اخبار تویوتا, اخبار خودرویی

تاریخچه تویوتا هایلوکس (قسمت اول)

تویوتا هایلوکس

شاید باورش سخت باشد که کمپانی 80 ساله تویوتا، 50 سال است که مدلی اختصاصی را با نام هایلوکس برای 50 سال تولید می نماید. البته قابل ذکر است که تغییرات زیادی در این پنجاه سال داشته و حدود 8 نسل از اولین تولید آن می گذرد. اما در این سالها به یکی از قابل اعتمادترین خودروهای باربری جهان شهرت داشته است. در تمام آب و هواهای شدید قطبین و کویر تاب آورده و جان سختی آن هنوز هم برای کسانی که رانندگی آن را تجربه نکرده اند قابل باور نیست.

آمارها نشان می دهد که تا کنون 19 میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته است و در سال 2018 محبوبترین پیکاپ اروپا شناخته شد و 36000 دستگاه فقط در اروپا فروش داشت.

در ادامه به مرور ویژگی های این 8 نسل در این مقاله چند قسمتی خواهیم پرداخت:

هایلوکس - فروشگاه پاینده

در حقیقت سرآغاز زندگی این خودرو، خارج از عنوان تویوتا بوده است. ابتدا کمپانی خودروسازی ژاپنی هینو (Hino Motors) مدل پیکاپی با نام بریسکا (Briska) را در سال 1961 تولید کرد. ساخت اولین پیکاپ توسط تویوتا به مدل SB در سال 1947 برمیگردد اما برای تولید نسل بعدش با کمپانی هینو (که در واقع ماشینهای سنگین تحت نظر تویوتا را تولید می کند) مشارکت کردند و از سال 1967 پیکاپ محصول مشترک را با نام تویوتا بریسکا تولید و عرضه نمودند.

هایلوکس - فروشگاه پاینده

تویوتا بریسکا

 

نسل اول (1968-1972)-N10

از مارچ 1968، اولین تویوتا هایلوکس روانه بازارهای ژاپن شد. همچنان با اینکه تحت برند تویوتا کنترل و طراحی میشد اما خط تولید آن در سایت کمپانی هینو بود. این مدل موتور بنزینی 1.5 لیتری چهارسیلندر و گیربکس چهاردنده با قدرت 76 اسب بخار داشت که بعد از یکسال از تولیدش، موتور آن را به 1.6 لیتر ارتقا داد. البته این موضوع در بازارهای آمریکا متفاوت بود و در آنجا سری های 2 لیتری هم تولید میشد. این مدل امکان حمل سه سرنشین و باربری یک تن را دارا بود و می توانست با حداکثر سرعت 130 کیلومتر برساعت حرکت کند.

هایلوکس - فروشگاه پاینده

نسل دوم (1972-1978)- N20

این مدل که از می سال 1972 روانه بازار شد، تفاوت اصلی اش با نسل قبل بیشتر شدن فاصله محورها، راحتی بیشتر در فضای کابین و ارتقاء موتور آن بود. همچنین از حیث ایمنی نیز این خودرو پیشرفت داشت. در نسل دوم از ترمز دوگانه و سنسور تنظیم ترمز متناسب با بار حمل شده استفاده شده بود.

کمی بعد از آغاز عرضه این مدل در بازار آمریکای شمالی مدلی ارائه شد با طول فضای باربری 2.25 متر. تویوتا در سال 1974 مدل هایلوکس ارتقاء یافته ای به بازار عرضه کرد که در آن موتور 2 لیتری پرقدرت تری داشت (105 اسب بخار) که به عنوان مدل Highway نامگذاری شده بود و با گیربکس اتوماتیک سه حالته نیز بفروش می رسید. از سال 1975 مدلی با موتور 2.2 لیتری با گیربکس 5 دنده دستی روانه بازارهای آمریکا شد اما قدرت عملکردی آن تغییر چندانی نداشت بلکه کمی افت کرد (97 اسب بخار).

هایلوکس - فروشگاه پاینده

هایلوکس - فروشگاه پاینده

هایلوکس - فروشگاه پایندههایلوکس - فروشگاه پاینده

هایلوکس - فروشگاه پاینده

مقایسه دو مدل N10 و N20

 

ادامه دارد…

 

منابع: گلوبال تویوتا، بلاگ تویوتا، پدال

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *